کشتی های نسل جدید آلاینده تولید نمی کنند

یکی از وسایل نقلیه که سهم قابل توجهی در تولید آلاینده های جوی دارند، کشتی ها محسوب می شوند و در شرایطی که انگشت اتهام عمدتا به سمت خودروها و کامیون ها نشانه رفته، کمتر کسی به نقش کشتی ها و هواپیماها در تولید آلاینده های جوی توجه می کند.

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد نسل جدید کشتی های تفریحی با آلاینده صفر بوده و از سوخت های پاک بهره می برند. بر این اساس و به تازگی شرکت سازنده کشتی‌ های تفریحی Hurtigruten Norway جزئیات بیشتری در مورد برنامه‌ های خود برای ساخت اولین کشتی تفریحی بدون آلایندگی جهان فاش کرده است. این کشتی برای اولین بار در مارس ۲۰۲۲  با نام  Sea Zero  معرفی شد.

این شرکت طی بیانیه‌ ای مطبوعاتی که در روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: ما یافته ‌های خود را در کنار کنسرسیومی متشکل از ۱۲ شریک دریایی و مؤسسه تحقیقاتی SINTEF ارائه کردیم که همگی در پیگیری دستیابی به سفر های دریایی بدون انتشار کربن شرکت کردند.

هدا فلین، مدیرعامل شرکت Hurtigruten در این رابطه می ‌گوید: زمانی که در ابتدا پروژه  Sea Zero  را بیش از یک سال پیش اعلام کردیم، با این چالش مواجه بودیم که نمی ‌دانستیم کدام فناوری ‌ها در سال ۲۰۳۰ در دسترس ما خواهند بود.

فلین در ادامه توضیحاتش افزود: به دنبال یک مطالعه دقیق امکان سنجی، ما امیدوارکننده ترین فناوری ها را برای کشتی های کروز پیشگامانه آینده خود مشخص کرده ایم. ما متعهد هستیم که ظرف چند سال کشتی ای را تحویل دهیم که از نظر کارایی انرژی و پایداری از همه نمونه های فعلی پیشی بگیرد.

به گفته این شرکت، کمتر از 0.1 درصد از کشتی‌ ها در سراسر جهان از فناوری انتشار صفر استفاده می‌ کنند و به همین دلیل مدیران این شرکت نروژی امیدوارند شرکتشان سهم قابل توجهی برای دستیابی به آینده ‌ای پایدارتر داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، این کشتی برنامه ریزی شده با استفاده از یک سیستم باتری ۶۰ مگاواتی ساعتی در بنادر شارژ الکتریکی می شود و دارای ویژگی هایی مانند پنل های خورشیدی و بادبان های جمع شونده برای افزایش بهره وری انرژی است.

این شرکت همچنین قصد دارد از هوش مصنوعی برای کاهش اندازه خدمه مورد نیاز برای کار با کشتی استفاده کند، این سیستم همچنین داده هایی را برای افزایش کارایی لنگر انداختن جمع آوری خواهد کرد.

هنریک بوروانگ از مجموعه VARD، شرکتی که در حال طراحی مدل‌ های بصری اولیه این کشتی است، در رابطه با شرایط پیش رو  می ‌گوید: شکل ساده، با راه‌ حل‌ های نوآورانه بدنه و پیشرانه ‌اش، نه تنها تقاضای انرژی را کم می کند، بلکه راحتی مسافران را نیز افزایش می ‌دهد.

باید توجه داشت که طی دهه های گذشته صنعت کشتی های کروز همواره تحت فشار بوده تا تأثیرات آن بر محیط زیست کاهش یابد. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در مجله تخصصی Marine Pollution Bulletin منتشر شد، نشان داد: کشتی های تفریحی منبع اصلی آلودگی هوا، آب و خاک هستند و یک کشتی تفریحی بزرگ می تواند ردپای کربنی معادل بیش از ۱۲ هزار خودرو داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، به همین دلیل کشورهای مختلف اقدام به وضع سیاست های جدیدی در این رابطه کرده وبرای نمونه کشتی ‌های کروز ایالات متحده در سال‌ های اخیر شروع به استفاده از گاز طبیعی مایع کردند یا از سال گذشته، بارسلونا برای کمک به پاکسازی آلاینده های سمی از کشتی هایی که در این شهر بندری شلوغ اسپانیا لنگر انداخته اند، مالیات بر مسافران کشتی کروز وضع کرد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا