نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف شواهدی از نحوه زندگی انسان ها در ۳۰ هزار سال قبل

دوران پیش از تاریخ به معنی زمانی از زندگی انسان در کره زمین است که هنوز خط اختراع نشده و بنابراین اسناد مکتوب از این دوران وجود نداشته و اطلاعات ما منحصر به تفسیر اشیا و آثار فیزیکی باقی مانده از این روزگار است. به تازگی باستان شناسان اسپانیایی یک غار ۳۰ هزار ساله کشف کرده اند که شواهد قابل توجهی از نحوه زندگی انسان در روزگار پارینه سنگی در اختیار ما می گذارد.

به گزارش سیناپرس، اجداد ما در دوره  پارینه سنگی در مقایسه با زندگی امروزی انسان، اشای و لوازم زیادی در اختیار نداشتند.آنها فاقد لوازم منزل، داروهای مورد نیاز، ابزارهای پیشرفته و حتی دولت سازمان یافته بودند.

یافته های جدید محققان اما نشان می دهد: حتی مردم ساکن این روزگار نیز بر اساس شرایط فرهنگی و جغرافیایی خود سبک زندگی خاصی را دنبال می کردند که با سایر انسان های همدوره خود متفاوت بود. بر این اساس مشخص شد؛ ساکنان اولیه اسپانیا  که بین ۲۵ تا ۳۰ هزار سال پیش زندگی می کردند، مسافت های طولانی را برای جمع آوری و ساختن دقیق جواهرات طی می کردند.

تیمی مشترک از باستان شناسان اسپانیایی و آلمانی زیر نظر دانشگاه کادیز، پس از کاوش در غاری در نزدیکی مالاگا به این نتیجه رسیدند. طی این حفاری ها، محققان حدود دوازده صدف دریایی تراش خورده را در داخل غار کشف کردند که احتمالاً توسط مردم پارینه سنگی به عنوان آویز برای تزئین بدن خود استفاده می شد.

به گزارش سیناپرس، این پوسته ها بسیار نادر در نظر گرفته می شود، زیرا برخلاف اکتشافات مشابه، آن ها در محلی دور از ساحل یافت شدند، که نشان می دهد برای جمع آوری آنها سفری طولانی لازم است.

به گفته محققان، انسان های اولیه حداقل ۴۵ کیلومتر پیاده روی کردند تا به صدف های یافت شده در سواحل برسند و به احتمال زیاد از زمانی که خط ساحلی در هزاره های بعدی جابجا شد، حتی به مناطق دورتری هم سفر کردند.

به گفته باستان شناسان، غاری که این صدف ها در آن یافت شد، معروف به Cueva de Ardales، مکانی برای فعالیت های پیش از تاریخی در نظر گرفته می شود.به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۲۲ در مجله PLOS One منتشر شد، بیش از هزار حکاکی و نقاشی باستانی نیز در این غار بسیار مهم شناسایی شده است که احتمالاً برای هزاران سال توسط انسان ها اشغال شده و مورد استفاده قرار گرفته بود.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله بین المللی کواترنری منتشر شد، نیز می دانیم زیور آلات ساخته شده از صدف های دریایی که مربوط به دوران پارینه سنگی است، در سایر مناطق جهان نیز رواج داشته و برای نمونه در سیبری نیز یافت شده اند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Environmental Archaeology منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل