نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دو مکانیسم مغزی برای تشخیص گفتار شخص مورد نظر از میان جمعیت

به گزارش سیناپرس همدان، محققان به سرپرستی دکتر نیما مسگرانی در دانشگاه کلمبیا، ایالات متحده، گزارش دادند که مغز در مواجهه با صدای صحبت های دیگران در یک اتاق شلوغ، بسته به اینکه چقدر شنیدن آن آسان است و اینکه آیا ما روی آن تمرکز می کنیم، متفاوت رفتار می کند.

این مطالعه که در ژورنال دسترسی آزاد PLOS Biology منتشر شد، از ترکیبی از ضبط‌های عصبی و مدل‌سازی رایانه‌ای استفاده می‌کند تا نشان دهد وقتی گفتاری را دنبال می‌کنیم که توسط صداهای بلندتر از بین می‌رود، اطلاعات آوایی متفاوت از موقعیت مخالف کدگذاری می‌شود. این یافته‌ها می‌تواند به بهبود سمعک‌هایی که با جداسازی گفتار شرکت‌کننده کار می‌کنند، کمک کند.

تمرکز بر سخنرانی در یک اتاق شلوغ می تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که صداهای دیگر بلندتر هستند. با این حال، تقویت همه صداها به طور یکسان باعث بهبود توانایی جداسازی این صداهای سخت‌شنود نمی‌شود و سمعک‌هایی که سعی می‌کنند فقط گفتار حضوری را تقویت کنند، برای استفاده عملی بسیار نادرست هستند.

برای اینکه درک بهتری از نحوه پردازش گفتار در این شرایط به دست آورند، محققان دانشگاه کلمبیا فعالیت عصبی را از الکترودهای کاشته شده در مغز افراد مبتلا به صرع هنگام جراحی مغز ثبت کردند. از بیماران خواسته شد که به یک صدای واحد توجه کنند که گاهی بلندتر از صدای دیگر و گاهی آرامتر بود.

محققان از ضبط‌های عصبی برای تولید مدل‌های پیش‌بینی‌کننده فعالیت مغز استفاده کردند. مدل‌ها نشان دادند که اطلاعات آوایی گفتار در هر دو قشر شنوایی اولیه و ثانویه مغز رمزگذاری شده است، و رمزگذاری گفتار شرکت‌کننده در قشر ثانویه افزایش یافته است.

در مقابل، اطلاعات آوایی گفتار پوشش شده تنها در صورتی رمزگذاری می‌شد که صدای شرکت‌کننده باشد. در نهایت، رمزگذاری گفتار برای گفتار پوشش شده دیرتر از گفتار اصلی اتفاق افتاد. از آنجایی که به نظر می‌رسد اطلاعات آوایی پوشش شده و اصلی به طور جداگانه رمزگذاری می‌شوند، تمرکز بر رمزگشایی تنها بخش پوشش شده گفتار شرکت‌کننده می‌تواند منجر به بهبود سیستم‌های رمزگشایی توجه شنوایی برای سمعک‌های کنترل‌شده توسط مغز شود.

Vinay Raghavan، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: وقتی در مکانی پر سر و صدا به صحبت‌های شخصی گوش می‌دهید، مغز شما وقتی صدای پس‌زمینه خیلی بلند است، آنچه را که از دست داده‌اید، بازیابی می‌کند. مغز شما همچنین می‌تواند تکه‌هایی از گفتار را که روی آن متمرکز نیستید، دریافت کند، اما فقط زمانی که صدای فردی که به او گوش می‌دهید در مقایسه با اطراف واضح تر باشد.

منبع: PLoS Biology

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل