نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رشد 100درصدی خطوط تولید فناورانه و 38 درصدی شرکت های دانش بنیان در اصفهان

ایجاد و گسترش شرکت های دانش بنیان و تبدیل علم به ثروت یکی از رویکردهای توسعه محور استان اصفهان در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی، نیل به اقتصاد دانش بنیان و صنعت سبز بشمار می آید که وجود نخستین و تنها شهرک علمی و فناوری کشور در این استان، اهمیت این موضوع را دو چندان کرده است. 
تعداد شرکت ها و موسسه های دانش بنیان فعال در شهرک علمی و فناوری اصفهان در سال 1392 حدود 340 واحد فناور بود که این رقم در پایان خرداد امسال به 470 شرکت و موسسه دانش بنیان افزایش یافته است که این آمار نشان دهنده رشد 38 درصدی این موسسه ها در سه سال فعالیت دولت یازدهم است. 
همچنین در این مدت، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در انجام طرح های پژوهشی-کاربردی، رویکردی مناسب و موفق داشته است . 
تعداد صنایع و خطوط تولیدی مبتنی بر فناوری های شرکت های دانش بنیان شهرک علم و فناوری اصفهان طی سه سال گذشته نسبت به قبل از آن دو برابر افزایش یافته و از 28 مورد به 59 مورد با حجم سرمایه گذاری و ارزش 620 میلیارد ریال رسیده است . 
به گفته مسئولان این شهرک، کمک به انجام یکهزار و 280 پروژه پژوهشی – کاربردی توسط واحدهای فناور مستقر از مهمترین دستاوردهای شهرک است که 208 مورد آن از سال 1392 تاکنون بوده است. 
همچنین جذب سه هزار و 150 میلیارد ریال سرمایه های بخش خصوصی در اراضی این پارک که یکهزار و 600 میلیارد ریال آن از سال 1392 تاکنون بوده، از جمله دستاوردهای مهم در این حوزه و نشان دهنده رویکرد دولت تدبیر و امید به توسعه علمی اصفهان و کشور است . 
بازدید حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در بهمن 93 و بازدیدهای متعدد مقام های ارشد کشور از این مجموعه، گویای اهمیت موضوع و توجه ویژه دولت به محور علم و فناوری است. 
همچنین بازدید دبیرکل یونسکو در سال 93 از این شهرک و استقرار مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری زیر نظر یونسکو (IRIS) در اصفهان، از یکسو نشان دهنده توجه بین المللی و رشد رویکرد عملی استان به عرصه علم و فناوری به عنوان محور توسعه این منطقه است . 
استاندار اصفهان، گردشگری و فناوری را دو محور اصلی توسعه این خطه اعلام و تاکید کرده است که با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های بزرگ شرکت های دانش بنیان به ویژه وجود شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بستر های لازم برای توسعه و تبدیل علم به ثروت در این استان فراهم است . 
رسول زرگرپور همچنین با اشاره به ایجاد منطقه ویژه (کریدور) علم و فناوری اصفهان آن را توسعه ارتقاء یافته و سطح بالا خواند و افزود: در این مرحله به جای ایجاد کارخانه های فیزیکی، شرکت های دانش بنیان تشکیل و در این شرکتها علم به ثروت تبدیل می شود. 
منطقه ویژه علم و فناوری مجموعه ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساختهاست که با تکیه بر خلاقیت ها و نوآوری ها در یک گستره جغرافیایی سبب ارتقای نوآوری، ایجاد خوشه های صنعتی با فناوری نو و توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می شود. 
مجوز این مناطق توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) سال 93 برای اصفهان، تبریز، مشهد، یزد و بوشهر صادر شد. 
کریدور علم و فناوری استان اصفهان در مساحت یکهزار و 200 کیلومتر مربع شامل شهرهای اصفهان، نجف آباد، شاهین شهر و خمینی شهر است. 
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور، فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و هدایت شرکت ها و موسسات دانش بنیان در اصفهان آغاز کرد تا در سطحی کلان تر به ایجاد همکاری و نزدیکی بیشتر جامعه علمی و صنعتی و رونق اقتصادی بپردازد. 
اکنون بیش از 470 شرکت دانش بنیان در این شهرک مستقراست که در حوزه های مختلف فناوری از جمله سازه، خدمات مدیریت شهری، مواد و متالورژی، ساخت و تولید، اتوماسیون، اطلاعات و ارتباطات، شیمی، بیوتکنولوژی، انرژی، محیط زیست و مهندسی پزشکی فعالیت می کنند،در کشور بیش از دو هزار و 500 شرکت دانش بنیان و جود دارد. 
به گفته دکتر مهدی کشمیری رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، حدود 6 هزار و یکصد دانش آموخته دانشگاهی بصورت تمام وقت و پاره وقت در این شهرک فعالیت می کنند، 
وی اضافه کرد: فناوران شاغل استان اصفهان در سال 1392 حدود پنج هزار و 350 نفر بودند. 
کشمیری با اعلام اینکه امسال بیستمین سالگرد تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است، گفت: این شهرک به عنوان نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی در کشور، نقش مهمی در توسعه اقتصاد دانش بنیان ایفا کرده است. 
وی با بیان اینکه 9 مرکز رشد فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال است، اظهار کرد: پارک علم و فناوری شیخ بهایی در این شهرک به بهره برداری کامل رسیده و پارک علم و فناوری ابوریحان به عنوان دومین پارک علم و فناوری شهرک در دست احداث است. 
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همچنین از تجاری سازی بیش از 753 دانش فنی در این شهر خبر داد و افزود: از این تعداد 237 مورد آن در دولت تدبیر و امید بوده است. 
وی همچنین به ساخت برج فناوری با زیربنای 22 هزار مترمربع و در 14 طبقه در محدوده پارک علم و فناوری شیخ بهایی اشاره و بیان کرد: این برج توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در حال ساخت است و تاکنون حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

*** اهتمام جدی دولت تدبیر و امید بر حمایت از شرکت های دانش بنیان 
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به اهتمام جدی دولت تدبیر و امید بر حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بازدید حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران، جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ورزش و جوانان و همچنین بازدید رئیس دفتر رئیس جمهور و معاونان علمی و فناوری، اجرایی، حقوقی و امور زنان و خانواده رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از این شهرک، گواه این مطلب است. 

*** توسعه روابط بین المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان 
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: بازدید خانم ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو در سال 1393، بازدید معاون دبیرکل یونسکو در سال 1394، تمدید مجوز مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری زیر نظر یونسکو (IRIS) برای دوره شش ساله دوم در سال 2016 میلادی و بازدید بیش از 300 نفر در قالب 18 هیات خارجی در سال 1394، از مهمترین دستاوردهای شهرک در حوزه بین الملل است. 
کشمیری، همچنین از اخذ جایزه انجمن پارک های علمی آسیا (ASPA Award) توسط سه واحد فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال های 2013، 2014 و 2015 و همچنین دریافت جایزه برترین کارآفرین جوان ژاپن در سال 2015 توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک به عنوان مهمترین دستاوردهای شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک در حوزه بین الملل نام برد. 
وی به اقدام اجرایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال 1395 مبنی بر ' بین المللی سازی شرکت های دانش بنیان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی ' اشاره و اظهار امیدواری کرد که رفع تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، زمینه توسعه ارتباطات بین المللی شرکت های دانش بنیان و صادرات خدمات و محصولات آنها را بیش از گذشته فراهم کند. 
دفتر مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری (IRIS) از سال 1388 در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر شده است. 
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان محل استقرار این مرکز منطقه ای، با حمایت و پشتیبانی یونسکو به پیشبرد اهداف و توسعه پارک­های علم و فناوری در کشورهای منطقه کمک و با ظرفیت سازی لازم، زمینه توسعه و ایجاد پارک­های علم و فناوری را در این کشورها فراهم می ­کند. 

*** ایجاد روحیه فن آفرینی از دستاوردهای دولت یازدهم 
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همچنین برگزاری 18 رویداد ایده شو با هدف شناسایی ایده های برتر برای نخستین بار در کشور و فرهنگ سازی و ایجاد روحیه فن آفرینی را از دیگر دستاوردهای این شهرک در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید عنوان کرد. 
کشمیری افزود: انتخاب پارک علم و فناوری شیخ بهایی به عنوان برترین پارک علم و فناوری کشور در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر در سال 1392 و کسب رتبه اول توسط مرکز رشد واحدهای فناوری شهرک در هشتمین و دهمین جشنواره برترین های فناوری نانو نیز از جمله افتخارهای این شهرک در سه سال گذشته است. 
وی به برگزاری یازدهمین و دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی همراه با برگزاری اولین و دومین المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی در دولت تدبیر و امید اشاره و تصریح کرد: این جشنواره با هدف توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و حمایت از کارآفرینی مبتنی بر فناوری برگزار می شود. 
وی درباره دوازدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی گفت: اضافه شدن بخش شناسایی فرصت های سرمایه گذاری به بخش های رقابتی جشنواره، تغییر راهبردی در برگزاری بخش نمایشگاهی با رویکرد معرفی طرح های متقاضی سرمایه گذاری به سرمایه گذاران و معرفی فضای گفت وگوی سرمایه گذاران و متقاضیان سرمایه گذاری با عنوان نشا (نقطه شروع ارتباط) از ویژگی های مهم این دوره از جشنواره بود. 
دوازدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی اردیبهشت امسال در اصفهان برگزار شد. 

 

منبع:ایرنا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل