13 فروردین روز آشتی با طبیعت نه تخریب آن

سیزدهم فروردین که به عنوان روز ملی طبیعت نامگذاری شده است، ایرانیان باستان پس از 12 روز جشن که یادآور دوازده ماه سال است، روز سیزدهم را پایان جشن بزرگ نوروز می دانستند.

در این روز ایرانیان از بامداد روز سیزده فروردین یا به اصطلاح سیزده بدر سبزه ها را با خود برداشته و به دشت، بیابان و کشتزار­ها می برند و به آب روان می سپارند که نشانه احترام و پیشکش دادن به طبیعت و آب است.

متاسفانه چند سالی است احترام به طبیعت جایش را به آسیب به محیط زیست داده است، شکستن شاخه درختان و کندن بوته برای بر پا کردن آتش به عادت تبدیل شده است در حالی که به فرموده پیامبر گرامی اسلامی 'شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است '.

به اعتقاد کارشناسان شکستن یک شاخه در برخی موارد موجب از بین رفتن کامل یک درخت می شود به این معنا که شکسته شدن شاخه راه را برای ورود انواع آفت به درون درخت هموار می کند.

از سوی دیگر تولید زباله در روز طبیعت نیز به معضلی زیست محیطی تبدیل شده است به طوری که بعد از پایان یافتن این روز در گوشه و کنار طبیعت با انبوهی از زباله مواجه می شویم.

آمارها نشان می دهد، سرانه تولید پسماند در استان های مازندران ۱۰۰۰، گیلان ۹۰۰ و گلستان ۵۹۰ گرم به ازای هر نفر در روز است و استان مازندران با تولید ۲۵۴۱ تن پسماند روزانه در بین استان های حاشیه خزر در رتبه نخست، بعد از آن گیلان با ۱۹۵۰ تن و گلستان ٩٠٠ تن به ترتیب در رده های بعدی تولید پسماند قرار دارند.

بنا به گفته سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بیش از یک چهارم پسماندهای کشور در هفت استان ساحلی شمالی و جنوبی تولید می شود.

به اعتقاد کارشناسان تولید زباله در روزهای تعطیل بویژه سیزده بدر بسیار بیشتر می شود و گاهی تا چند درصد نیز افزایش می یابد.

سرهنگ حمید رضا خیلدار فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در گفت و گو با ایرنا گفت: امروزه برگزاری جشن در روز ملی طبیعت یک سری مخاطرات زیست محیطی به همراه دارد که در برخی موارد جبران ناپذیر است.

وی افزود: به نظر می رسد ریشه این مخاطرات به عدم آموزش صحیح شهروندان در استفاده از طبیعت بر می گردد که بر این اساس بخش آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در شورایاری ها و برخی مدارس در سراسر کشور اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کرده است.

سرهنگ خیلدار ادامه داد: متاسفانه در روز سیزده بدر برخی مردم به مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست وارد می شوند در حالی که این مناطق محل زیست گونه های گیاهی و جانوری کمیاب و گاهی در خطر انقراض است.

وی گفت: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست با حضور در مناطق حفاظت شده بروشورهای آموزشی را بین گردشگران پخش می کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین مکان هایی برای اسکان گردشگران در طبیعت در نظر گرفته می شود که نیروهای یگان حفاظت، افراد را به این مکان ها هدایت می کنند و توصیه های لازم در مورد بر پا کردن آتش و استفاده از طبیعت را نیز درقالب بروشور به آنها یادآوری می کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر تخلفی صورت گیرد قطعا با آن برخورد می شود گفت:اقدامات یگان حفاظت محیط زیست با همکاری پلیس پیشگیری ناجا که جزو ضابطان عام دادگستری است، انجام می شود.

سرهنگ خیلدار افزود: اکنون دیگر تخلفات محیط زیستی جرم است بنابراین رسیدگی به آن جزو وظایف ذاتی ناجا است و یگان حفاظت محیط زیست به عنوان ضابطان خاص دادگستری نیز در کنار آنها حضور دارند.

وی گفت: با توجه به کمبود نیرویی که در یگان حفاظت محیط زیست وجود دارد بهتر است سایر نهادها در سراسر کشور با این یگان همکاری کنند.

سرهنگ خیلدار افزود: همچنین در بحث قاچاق حیات وحش نیز جلساتی با فرماندهان نیروی انتظامی، پاسگاه ها و محیط بانان در سراسر کشور برگزار کردیم تا نیروی انتظامی و پاسگاه ها با گونه های گیاهی و جانوری در خطر انقراض آشنا شوند و در صورت مشاهده، با متخلفان برخورد کنند که بر این اساس قرار است یک کارگاه زیست محیطی راه اندازی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا