نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

10 باور در مورد عفونت های تنفسی و درمان های رایج

به طور معمول، اواخر تابستان و پاییز زمانی است که به تقویت سیستم ایمنی خود بیشتر فکر می کنید. با سردتر‌شدن هوا، ما انتظار افزایش عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (URIs) مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را داریم.

به گزارش سینا پرس فارس، از زمان کووید، ویروس‌ها، روش‌های آزمایش بیماری، ایمن‌سازی و شیوه‌های کاهش بیماری همگی تغییر کرده‌اند؛ لذا بهینه سازی سیستم ایمنی در تمام طول سال منطقی است.

سوال: آیا مکمل های غذایی در کنار فاصله گذاری اجتماعی، ماسک و واکسیناسیون نقشی در پیشگیری یا مدیریت بیماری های عفونی دارند؟ روی، ویتامین C و ویتامین D مکمل های محبوبی برای افرادی هستند که به دنبال تقویت سیستم ایمنی خود هستند، اما آیا واقعا کمک کننده هستند؟

بیایید نگاهی به 10 باور رایج در مورد عفونت های تنفسی و نحوه درمان آنها بیندازیم؛ تا تصمیم بگیریم کدام یک واقعیت و کدام یک تصور هستند.

1.مصرف مکمل های روی در عرض 24 ساعت پس از شروع علائم سرماخوردگی می تواند طول مدت بیماری را کاهش دهد.

واقعیت. تجزیه و تحلیل اخیر مطالعات متعدد در مورد استفاده از قرص‌های روی یا اسپری‌های خوراکی برای علائم سرماخوردگی نشان داد که این قرص‌ها طول مدت بیماری را حدود دو روز کوتاه می‌کنند. روی برای تولید سلول های T‌ «نوعی سلول ایمنی فعال در برابر سلول های آلوده به باکتری ها و ویروس ها»، مهم است. همچنین بر عملکرد سلول هایی که مجرای تنفسی را می پوشانند «اولین خط دفاعی در برابر میکروب هایی که باعث عفونت های تنفسی می شوند»، تأثیر می گذارد.

2. مصرف مکمل‌های روی در 24 ساعت پس از شروع علائم کووید-19، شدت بیماری فرد را کاهش می‌دهد. تصور. یک تیم تحقیقاتی در مؤسسه ملی بهداشت (NIH) بیان کرد که شواهد کافی برای این تیم وجود ندارد که موافق یا مخالف استفاده از روی برای درمان COVID-19 باشد. این پنل توصیه می‌کند که از مکمل‌های روی بیش از حد مجاز رژیم غذایی توصیه‌شده (یعنی روی ۱۱ میلی‌گرم در روز برای مردان، ۸ میلی‌گرم روی برای زنان غیرباردار) برای پیشگیری از COVID-19 استفاده نکنید.

3.مکمل های روی برای جذب حداکثری باید همراه با غذا مصرف شوند.

تصور. مکمل روی به عنوان بخشی از یک وعده غذایی می تواند به طور قابل توجهی جذب روی را در مقایسه با محلول های مبتنی بر آب روی، کاهش دهد. فیتات رژیمی، یک ماده طبیعی در ذرت، برنج و غلات به روی متصل می شود و جذب آن در روده را به شدت محدود می کند. رژیم های غذایی سرشار از فیتات حتی با مصرف کافی روی می تواند منجر به کمبود روی شود. افرادی که رژیم غذایی مناسبی دارند مقدار زیادی روی را از گوشت، لوبیا، عدس، غذاهای دریایی و غلات کامل دریافت می کنند. بعید است که به مکمل های روی نیاز داشته باشند.

4. افزایش سن، استعداد شما را به کمبود روی افزایش می دهد.

واقعیت. افراد مسن نسبت به افراد جوانتر مستعد کمبود روی هستند و احتمال ابتلای آنها به عفونت های ویروسی تهدیدکننده زندگی را افزایش می دهد. روی می تواند با برخی داروها و سایر مکمل ها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف مکمل ها با یک پزشک مشورت کنید.

5. ویتامین C بروز سرماخوردگی را در جمعیت جامعه کاهش می دهد.

تصور. ویتامین C بروز سرماخوردگی را در جمعیت جامعه کاهش نمی دهد. با این حال، مانند روی، ویتامین C طول مدت علائم را کوتاه می کند. ویتامین C با تحریک نوتروفیل ها و ماکروفاژها (انواع گلبول های سفید خون با عملکرد ایمنی) برای مبارزه با عفونت و کاهش التهاب به سلامت سیستم ایمنی کمک می کند. ماکروفاژها میکروب ها را می کشند و می بلعند، سپس بقایای سلولی را پاک می کنند.

6. مکمل های ویتامین C می توانند به بیماران COVID-19 کمک کنند تا از بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کنند.

تصور. یک تیم تحقیقاتی در NIH بیان کرد که شواهد کافی برای این تیم وجود ندارد که موافق یا مخالف استفاده از ویتامین C برای درمان COVID-19 در بیماران غیر بستری شده باشد. از آنجایی که بیمارانی که مبتلا به COVID-19 شدید نیستند، کمتر احتمال دارد التهاب شدید را تجربه کنند، نقش ویتامین C در این شرایط ناشناخته است.

7. بیش از حد ویتامین C باعث ایجاد سنگ کلیه می شود.

حقیقت. مقاله ای در JAMA Internal Medicine ارتباط بین تشکیل سنگ کلیه و استفاده از مکمل های ویتامین C را گزارش کرد. مردانی که از مکمل‌ها استفاده می‌کردند دو برابر بیشتر از مردانی که از مکمل‌ها استفاده نمی‌کردند، دچار سنگ کلیه شدند. استفاده از مولتی ویتامین خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش نمی دهد.

ویتامین C مورد نیاز برای مردان 90 میلی گرم در روز و 75 میلی گرم در روز برای زنان است.

8. سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به عفونت های تنفسی مرتبط است.

حقیقت. یک مطالعه با تقریباً 19000 نفر رابطه معکوس بین سطح ویتامین D خون و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (URI) مانند سرماخوردگی را نشان داد. هر چه سطح ویتامین D کمتر باشد، خطر ابتلا به URI بیشتر است. مطالعه دیگری نشان داد که مکمل‌های ویتامین D مانند روی و ویتامین C ممکن است طول مدت علائم مرتبط با URI را کوتاه کنند.

9. سطوح پایین ویتامین D در خون استعداد ابتلا به عفونت COVID-19 را افزایش می دهد.

تصور. در حال حاضر، داده‌ها برای حمایت از توصیه موافق یا مخالف استفاده از مکمل ویتامین D برای پیشگیری یا مدیریت COVID-19 کافی نیست. با این حال، حتی با مصرف کافی روی شواهد نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین D به پیشگیری از عفونت‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کند، به‌ویژه در افرادی که سطح 25 (OH)D (ویتامین D) کمتر از 25 نانومول در لیتر (10 نانوگرم در متر) دارند. دانشمندان در حال مطالعه هستند که آیا ویتامین D ممکن است برای پیشگیری یا درمان COVID-19 نیز مفید باشد یا خیر.

10. مکمل های ویتامین D می توانند با برخی داروها تداخل نامطلوب داشته باشند.

مکمل های ویتامین D ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال: Orlistat (Xenical®) یک داروی کاهش وزن است. می تواند میزان جذب ویتامین D بدن شما از غذا و مکمل ها را کاهش دهد. اگر از مکمل های ویتامین D با دوز بالا استفاده کنید، ممکن است استاتین های کاهش دهنده کلسترول به خوبی کار نکنند. این شامل آتورواستاتین (Lipitor®)، لوواستاتین (Altoprev®) و سیمواستاتین (FloLipid™) است. استروئیدها مانند پردنیزون (Deltasone®) می توانند سطح ویتامین D خون شما را کاهش دهند. در صورت مصرف مکمل های ویتامین D، دیورتیک های تیازیدی (Hygroton®) می توانند سطح کلسیم خون شما را بیش از حد بالا ببرند.

بنابراین گزارش، پیشنهاد می‌شود: به پزشک، داروساز، و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مورد مکمل های غذایی و داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید، اطلاع دهید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا مکمل های غذایی ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند. همچنین می توانند توضیح دهند که آیا داروهایی که مصرف می کنید ممکن است در نحوه جذب یا استفاده از سایر مواد مغذی توسط بدن شما اختلال ایجاد کند یا خیر.

در حالی که بسیاری از مطالعات بی نتیجه هستند، آنچه می توان از این مطالعه با قاطعیت دریافت کرد این است که برای سلامتی خود، از انواع غذاها به ویژه پروتئین ها، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم مصرف کنید. سعی کنید تا جایی که می توانید مواد مغذی خود را از غذاهای تازه و فرآوری نشده دریافت کنید.

ورزش، خواب کافی، تعامل با دیگران، بازی و خواندن را فراموش نکنید.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: study find

خروج از نسخه موبایل