اکتشافات فضایی در دستور کار است

محسن بهرامی شامگاه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه در برنامه 10ساله فضایی کشور انتقال انسان به فضا دیده شده اما به دلیل منابع محدود مالی جزء اولویت های بخش فضا نیست و ترجیح می دهیم کار را بر روی اکتشافات فضایی از قبیل پرتاب های زیرمداری و سیستم مکان یابی که روزمره تر و کارآمدتر است ، ادامه دهیم.
وی گفت: پروژه انتقال انسان به فضا بخش زیادی از بودجه سازمان را به خود اختصاص می دهد در حالی که برای پروژه های اکتشافات فضایی تنها 2 الی 3 درصد کل بودجه سازمان نیاز است و باید با همین منابع محدود بین دستگاه های مختلف تعادل برقرار کرد. 
رئیس سازمان فضایی کشور با اشاره به اینکه توسعه فعالیت های فضایی و ماهواره ای از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است، اظهار داشت : گرفتن تصاویر ماهواره ای از مناطق مختلف کشور و قرار دادن ان در اختیار نهاد های مربوطه می تواند کارایی بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه این سازمان در سال 1382 در نظام اسلامی شکل گرفت ، گفت : همزمان با آغاز فعالیت این سازمان، شورای عالی فضایی نیز شکل گرفت و به دنبال آن آزمایشگاه پژوهشی و صنعتی هم ایجاد شد و تاکنون فعالیت های خوبی در دانشگاه ها و مراکز علمی در این حوزه صورت گرفته است.
رئیس سازمان فضایی کشور با تاکید بر اهمیت مدیریت توسعه فناوری در کشور تصریح کرد : باتوجه به گستره جغرافیایی کشور برنامه های ویژه برای توسعه فناوری پیشرفته فضایی ، خرید ماهواره و سنجش نیازها در دستورکار قرار داده ایم. 
وی در ادامه به آخرین وضعیت ماهواره مصباح اشاره کرد و افزود : ماهواره مصباح یک ماهواره قدیمی بود که سازمان پژوهش ها با کشور ایتالیا ساخت آن را آغاز کردند و آماده پرتاب بود اما با شروع تحریم ها اجرای آن متوقف گردید.
وی یادآور شد : خوشبختانه مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته و اگر بتوانیم از این فرایند خارج شویم تمامی امکانات آن قابل استفاده خواهد بود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی کشور برای شرکت در شورای اداری و بهره برداری از شش طرح آموزشی با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال به شهرستان تنکابن سفرکرده است. 
شهرستان تنکابن با جمعیتی دستکم 160 هزار نفر در غرب مازندران واقع است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا