نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت زخم پوش های سازگار با بدن که خاصیت درمانی دارند

پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان ایرانی موفق به تولید زخم پوش های هیدروژلی شده اند؛ این زخم پوش ها کاملا بر پایه طبیعی ساخته شده اند و برای سوختگی های درجه دو، زخم پاهای عمیق دیابتی و بافت های نکروز شده کاربرد دارند.

سونیا عباسی، مجری این طرح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: زخم پوش های هیدروژلی بر پایه مواد طبیعی ساخته شده اند. پایه اصلی این زخم پوش ها  سلولز است. این زخم پوش ها بافت نکروزه را هیدراته کرده و اگزودا، اسلاف و بافت های مرده اضافی را از زخم جذب می کند.

وی افزود: از این زخم پوش می توان در دبریدمان اتولیتیک زخم هایی با بافت زرد و سیاه رنگ( نکروز)، سوختگی های درجه 1 و 2، زخم های دارای نکروزه خشک و اسلاف، زخم هایی با ترکیبی از بافت نکروزه و گرانوله مانند زخم پا، زخم پا، زخم فشاری، زخم پای دیابتی غیر عفونی استفاده کرد.

وی اظهارداشت: زمانی که دبریدمان( برش، برداشت یا حذف یک بخش از بافت مرده، عفونی شده یا صدمه دیده از بدن بیمار) دستی انجام شود، بافت اصلی نیز آسیب می بیند و باعث ایجاد زخم جدیدی می شود. زخم پوش های هیدروژلی این قابلیت را دارند که هنگام قرار گرفتن به روی زخم های سوختگی، دیابتی عمیق به صورت اتولیتیک این کار را بدون اینکه آسیبی به بافت جدید و اصلی وارد کنند، انجام دهند. این کار روند بهبود زخم را تسریع می کند. با استفاده از این زخم پوش ها دیگر نیازی به انجام دستی برداشتن بافت اسلاف زرد رنگ زخم نیست.

عباسی تصریح کرد: مواد این زخم پوش کاملا طبیعی و سازگار با بدن است و در التیام و بهبود زخم کمک می کند. در واقع خاصیت درمانی دارد. از سال 97 به دلیل اعمال تحریم ها واردات این محصول متوقف شد از اینرو درخواست تولید این زخم پوش ها از سوی کلینیک های زخم و بیمارستان ها افزایش یافت به همین منظور ما به این حوزه ورود پیدا کردیم و این محصول را ساختیم.

وی یادآورشد: کیفیت این محصول کاملا با نمونه مشابه خارجی برابری می کند. قیمت آن نیز تقریبا یک سوم نمونه مشابه خارجی است.

عباسی به سیناپرس گفت: همچنین پژوهشگران این مجموعه موفق به ساخت کلاژن هیدرولیزه شده از ضایعات ماهی شده اند. کلاژن از جمله فراوان ترین پروتئین ها در بدن است و نقش مهی در بدن دارد و به عنوان مکمل طبیعی و جزء ترکیبات آرایشی- بهداشتی، دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: کلاژن در بهبود سلامتی پوست و مو، کاهش درد و انحطاط مفاصل نقش داشته و به درمان نشتی روده، تقویت متابولیسم، توده عضلانی و انرژی، مستحکم کردن ناخن ها، مو و دندان، بهبود سلامت کبد و محاظت از سلامت قلبی و عروقی کمک می کند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: امروزه کلاژن در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی تولید می شود. محصولات این کشورها بر پایه مکلمل ها فرموله شده اند اما 95 درصد کلاژن هایی موجود در بازار ایران وارداتی هستند. در واقع تولید کننده بالقوه ای در ایران برای تولید کلاژن ها نداریم. اهمیت این مساله باعث شد تا مجموعه ما اقدام به تولید محصول کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل