هدایت نقدینگی به سمت تولید برای خروج از رکود

محمود بهمنی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به راهکارهای خروج کشور از رکود، اظهار کرد: خروج از رکود بسیار ساده است منتها باید به چند نکته اساسی عمل کنیم. ما امروز اگر می خواهیم از رکود خارج شویم باید اشتغال ایجاد کنیم و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. در حال حاضر کالا در انبارها مانده و قیمتش پایین آمده است اما کسی قدرت خرید ندارد. وقتی قدرت خرید وجود ندارد بالتبع رکود ایجاد می شود در حالی که ما فکر می کنیم تورم پایین آمده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بیکاری و فشارهای اقتصادی، قدرت و توان خرید را از مردم می گیرد. بنابراین برای ایجاد تقاضا می بایست اشتغال ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه کاهش تورم تنها به دلیل سیاست های پولی و مالی نیست بلکه قسمتی از آن به دلیل رکود است، گفت: محاسبه تورم در گذشته بر اساس میانگین شاخص قیمت 359 کالا بود که ما در سال های آخر آن را به میانگین شاخص 389 قلم کالا رساندیم. در این میان مسکن هم وجود دارد که 27.5 درصد را به خود اختصاص می دهد. حال چنانچه رشد قیمت مسکن صفر شود، یک سوم تورم کاهش می یابد.

بهمنی تصریح کرد: اگر مسکن و چند قلم کالا را کنار بگذاریم آن وقت مشخص می شود که تورم واقعی چقدر است. الان تورم کالاهای خوراکی بالای 22 درصد است. اما چون بر مبنای 389 قلم کالا از جمله مسکن، تورم را محاسبه می کنیم، عدد کوچکتری نشان می دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما برای خروج از رکود و تحقق اقتصاد مقاومتی راه داریم منتها می بایست مسوولان به آن توجه کنند و این راهکارها را حتی از منتقدانشان بپذیرند. چراکه باید حرف علمی را پذیرفت. من بر این باورم که هر نقدینگی موجب تورم نمی شود. یک وقت نقدینگی را می برید و با آن، بازار تقاضا را متاثر می کنید. این نقدینگی به سمت ارز و طلا و بورس می رود و قیمت ها را افزایش می دهد. اما زمانی هم این نقدینگی را به سمت تولید می برید. وقتی نقدینگی به سمت تولید رفت، عرضه افزایش می یابد. وقتی عرضه افزایش یافت، اشتغال ایجاد می شود و قیمت ها پایین می آید. این موضوع در میان مدت، اثر مطلوب دارد.

ما امروز اگر می خواهیم از رکود خارج شویم باید اشتغال ایجاد کنیم و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. در حال حاضر کالا در انبارها مانده و قیمتش پایین آمده است اما کسی قدرت خرید ندارد. وقتی قدرت خرید وجود ندارد بالتبع رکود ایجاد می شود در حالی که ما فکر می کنیم تورم پایین آمده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه هر نقدینگی بد نیست، عنوان کرد: آیا می توان گفت آب خوب است یا بد؟ اگر آب را کانالیزه کردید و برای شرب و صنعت و کشاورزی بردید، بسیار عالی است اما اگر همین آب را رها کردید، تبدیل به سیل می شود و چند روستا را هم ویران می کند. پس می توان گفت آب در مواقعی خوب است و در مواقعی بد. یا در مورد دینامیت هم می شود همین مثال را ذکر کرد. اگر آن را زیر یک کوه بگذارید و جاده ای را باز کنید، خوب است اما اگر آن را زیر خانه ای قرار دهید و منفجر کنید، بد است. نقدینگی هم همین طور است. باید دید چگونه از نقدینگی استفاده می کنیم.

وی در واکنش به این گفته که الان سیستم بانکی می گوید من نقدینگی کافی در اختیار ندارم که به تولید بدهم، اظهار کرد: این موضوع به دلیل فشارها و تکالیفی است که به سیستم بانکی وارد شده است. الان حساب های بانک ها بدهکارند و دولت بدهی بالایی به سیستم بانکی و بانک مرکزی دارد. با این حال می گویند نرخ تسهیلات را پایین بیاورید. وقتی بانک ها نمی توانند تسهیلات بدهند و حساب های آنها قرمز است، شما نرخ را پایین بیاورید یا اصلا مجانی کنید، پولی برای پرداخت کردن وجود ندارد!

بهمنی در پایان تصریح کرد: باید اول نقدینگی ایجاد کرد و سرمایه بانک ها را افزایش داد و بدهی دولت به بانک ها پرداخت شود. بعد از اینکه این راهکارها اجرا شد می توان نرخ تسهیلات بانکی را پایین آورد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا