هوش مصنوعی ویژه ناسا برای امدادگران

دانشمندان ناسا در حال طراحی نوع جدیدی از هوش مصنوعی هستند که می تواند آتش نشان ها و دیگر امداد رسان ها را از قرارگیری در شرایط خطرناک برهاند. این سیستم که قرار است تا سال آینده آماده بهره برداری شود، با بهره گیری از آموزه های شرایط خطرناک و ویژه گذشته درباره آتش های غیرقابل پیش بینی و نشت های شیمیایی، راهنمایی های ویژه ای را به امداد رسانان ارائه می کند.

این هوش مصنوعی می تواند به سرعت اطلاعات را تحلیل کرده و بر اساس شرایط آنها را به افراد ارائه کند و همچنین با برقراری ارتباط با هوش های مصنوعی دیگر امداد رسانان شبکه ای از هوش مصنوعی را برای آنها فراهم کند.

این سیستم جدید که با نام آدری (AUDREY) شناخته می شود به نحوی طراحی شده است که می تواند توسط امدادرسانان به صورت جداگانه مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین می تواند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را از منطقه قرارگیری فرد برداشت کرده و آموزه هایی را از آن اطلاعات برای شرایط اضطراری بعدی یاد بگیرد.

با این حال شرایط اضطراری هیچ گاه شبیه یکدیگر نیستند و بنابراین امدادرسانان باید با اتکا به آموزش ها و تجربیات خود در این شرایط خطرناک زنده بمانند. البته امید است که آدری بتواند با استفاده از اطلاعات توزیعی و یادگیری ماشینی امدادرسانان را از شرایطی که در آن قرار گرفته اند مطلع سازند.

برنامه توسعه این سیستم هوش مصنوعی به صورت مشترک توسط وزارت دفاع و سازمان ناسا در حال انجام است. بر اساس اظهارات مارک جیمز به عنوان یکی از دانشمندان حاضر در آزمایشگاه یاد شده، این هوش مصنوعی می تواند به سرعت اطلاعات را تحلیل کرده و بر اساس شرایط آنها را به افراد ارائه کند و همچنین با برقراری ارتباط با هوش های مصنوعی دیگر امداد رسانان شبکه ای از هوش مصنوعی را برای آنها فراهم کند.

او در ادامه توضیح می دهد که این سیستم هوش مصنوعی برخلاف دستیارهای دیجیتالی دیگر مانند سیری و الکسا برای پاسخ هایی خاص برنامه ریزی نشده است و قبل از این که بتواند به حل مسئله بپردازد باید آموزش های لازم در این زمینه را دیده باشد.

علاوه بر این کارکرد هوش مصنوعی یاد شده تنها در ارتباط با انسان ها معنی پیدا نمی کند. این تیم در حال طراحی مدل هایی است که می توان آنها را در اتاق های آتش گرفته رها کرد. این مدل ها مانند حسگرهایی برای اندازه گیری غلظت گاز قابل اشتعال و میزان درجه حرارت اتاق عمل می کنند و به این ترتیب آتش نشان ها می توانند با بهره گیری از آن شرایط هر اتاق و انفجار های احتمالی را پیش بینی کنند.

در آخر و پس از انجام هر ماموریت اطلاعات جمع آوری شده به واسطه آدری به بانک تجربه او افزوده می شود و می تواند در شرایط اضطراری دیگر به کمک امدادرسان ها بیاید.

منبع: motherboard

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا