نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نرم افزار ویژه تماس های اضطراری تلفن همراه

در بسیاری از کشورهای دنیا، یک شماره واحد سه رقمی برای برقراری تماس در صورت بروز موارد اضطراری نظیر تصادف، سرقت، جراحت و آتش سوزی وجود دارد. عملکرد این سامانه در ایالات متحده به این ترتیب است که پس از تماس فرد اط طریق خط ثابت با این مرکز، اطلاعات وی نظیر نام و نشانی به صورت خودکار توسط اپراتور دریافت و سرویس های لازم برای وی ارسال می شود. همچنین در صورت تماس با خط همراه، پس از کسب اطلاعات مورد نیاز از فرد، این سرویس ها فراهم می شود.

مشکل اینجاست که 70 درصد از کسانی که در این کشور با خط 911 (یا همان سامانه کمک های اضطراری) تماس می گیرند، از تلفن همراه استفاده می کنند و شاید نتوانند در حین گفتگو اطلاعات مورد نیاز نظیر نشانی و یا شماره ای برای تماس از سوی مرکز را در اختیار اپراتور قرار دهند. با اینکه می توان اطلاعات مورد نظر در مورد فرد تماس گیرنده را از نزدیک ترین دکل مخابراتی به دست آورد، اما این امر زمان گیر بوده و همچنین موقعیت به دست آمده از این طریق دقیق نیست.

از سویی دیگر شاید فرد تماس گیرنده زخمی شده باشد و بلافاصله پس از تماس، آن را قطع کند و در این صورت نیروهای فوریت های شهری نمی توانند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

به همین دلیل گروهی از برنامه نویسان به فکر راه حلی برای این کار افتادند. این برنامه نویسان نرم افزاری به نام One-Touch-911 طراحی کردند که می تواند اطلاعات مورد نیاز مراکز فوریت های شهری را فراهم سازد. این نرم افزار چندین دگمه را در اختیار مخاطب قرار می دهد و او می تواند از میان آنها موقعیت فوریتی خود نظیر «آتش سوزی»، «جراحت» و غیره را انتخاب کند.

سپس این نرم افزار بلافاصله موقعیت مکانی گوشی و نیز برخی اطلاعات پزشکی نظیر گروه خونی و یا نظایر آن را که کاربر از قبل وارد کرده بود به مرکز فوریت ها انتقال می دهد. به این ترتیب حتی اگر مخاطب قادر به صحبت نباشد، اطلاعات کافی از طریق گوشی به این مرکز ارسال می شود.

همچنین در جاهایی که پوشش تلفن همراه محدود است، این نرم افزار می کوشد تا از طریق کانال های جایگزین نظیر شبکه وای – فای ارتباط برقرار کند. این نرم افزار همچنین می کوشد تا اطلاعات ارزشمندتری در مورد موقعیت مخاطب به دست آورد. برای نمونه با کمک این نرم افزار می توان تصویر و یا فیلم هایی در مورد موقعیت فوریتی ایجاد شده به مرکز فوریت ها فرستاد.

این نرم افزار قرار است به زودی در تگزاس توسط گروهی از داوطلبان مورد آزمایش قرار گیرد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل