نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ویپ، گزینه خوبی برای ترک سیگار نیست

امروزه سیگارهای الکترونیکی مانند ویپ و اسنوس برای کنار گذاشتن سیگارهای سنتی محبوبیت زیادی در میان مردم پیدا کرده اند، در حالی که تحقیقات مختلف نشان می دهد: این نوع سیگارها نیز عوارضی مانند سیگارهای معمولی به دنبال دارد.

به گزارش سیناپرس، سیگارهای الکترونیکی مانند ویپ و اسنوس با هدف القای حس سیگار یا قلیان ابداع شده اند؛ ابزارهایی که امروزه با طعم های جدیدی نظیر سیب سبز، طعم های میوه ای و غیر میوه ای در میان مردم مصرف می شوند. ویپ های طعم دار بدون نیکوتین نیز طرفداران خاص خود را دارد.

هرچند شرکت های سازنده این ابزارها تبلیغات گسترده ای پیرامون بی ضرر بودن آنها ارائه می دهند، اما پژوهش های متعددی نشان می دهد: این ابزارها اصلا بی ضرر نیستند و خطرات بسیار زیادی به دنبال دارند. گروهی از محققان بین المللی تحقیقی پیرامون تاثیر طعم دهنده سیب سبز موسوم به «فارنسین» را روی موش‌ های آزمایشگاهی انجام دادند. نتایج تحقیقات آنها نشان داد:ویپ های طعم دار نیکوتین دار یا بدون نیکوتین دار، هر دو مغز را در معرض خطرهای بالقوه ‌ای ازجمله اعتیاد قرار می ‌دهند.

یک گروه از پژوهشگران موسسه کارولینسکا در سوئد نیز با انجام مطالعه ای نشان داده اند که مصرف ویپ(vape)  یا استفاده از اسنوس(snus)  در دوران بارداری خطر مرگ ناگهانی نوزاد را تا سه برابر افزایش می ‌دهد و به ریه ها و مغزها آسیب می رساند از اینرو زنان باردار باید از مصرف این محصولات در دوران بارداری اجتناب کنند.

محققان دانشگاه وسترن هم با انجام مطالعه ای اعلام کردند: استعمال سیگار الکترونیکی یا ویپ اثرات منفی بر سورفکتانت ریوی  دارد؛ سورفکتانت، یک لایه حیاتی ساخته‌ شده از لیپیدها و پروتئین‌ها، برای تنفس آسان با کاهش کشش سطحی در ریه‌ها ضروری است. آنها در این مطالعه اذعان داشته اند که ضرر استنشاق دود ناشی از ویپ می ‌تواند در افراد مبتلا به آسم و بیماری ‌های ریوی بیشتر باشد.

همچنین پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه روچستر نیز طی انجام پژوهشی دریافتد: بزرگسالان و کودکانی که از ویپ استفاده می‌ کنند، نسبت به همسالان خود که ویپ مصرف نمی‌ کنند، در تمرکز، یادآوری و تصمیم‌ گیری مشکل دارند. همچنین اگر مصرف ویپ پیش از ۱۴ سالگی آغاز شود، احتمال مه مغزی (اختلال عملکرد مغزی که مشکلاتی از قبیل عدم تمرکز و یادگیری به وجود می آورد) افزایش می یابد.

محققان انجمن قلب آمریکا نیز طی انجام پژوهشی، تفاوت‌ های سلامت قلب را در میان افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌ کردند و افرادی که سیگارهای قابل احتراق می ‌کشیدند و افرادی که از هر دو عادت دوری می ‌کردند را بررسی کردند. مطالعات آنها نشان داد:ویپ باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد قلبی عروقی می ‌شود؛ این تغییرات عملکرد مشابه تاثیر سیگار کشیدن برای نزدیک به ۲۰ سال است.

به گزارش سیناپرس، هرچند خرید، فروش، واردات و صادرات ویپ در ایران ممنوع است، اما این نوع سیگارها نیز از مبادی غیر قانونی وارد کشور شده و در میان مردم مورد مصرف قرار می گیرد.

بهزاد ولی ‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت به پیامدهای سیگارهای الکترونیکی پرداخت و در این خصوص گفت: نیکوتینی که در سیگارهای الکترونیک وجود دارد به مراتب بیشتر از سیگار است و باعث وابستگی فرد می ‌شود. مردم باید بدانند هیچ نوع ماده دخانی بی‌ ضرر نیست. تحقیقات ثابت کرده اضافه شدن عطر و طعم به مواد دخانی یکی از مصادیق دیگر تبلیغ است که باعث می‌ شود به خاطر عطر و طعم میوه افراد تصور کنند برایشان خاصیت دارد. این نوع ابزارها سلامت جوانان را مورد هدف قرار داده است.

دکتر جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در این خصوص گفت: طبق مطالعه ای، مصرف دخانیات در سال های 1395 تا 1400 در گروه سنی 18 تا 24 سال روند افزایشی به همراه داشته است؛ این روند در زنان 90 درصد و در مردان 34 درصد افزایش یافته که بسیار خطرناک است. همچنین در همین سال در گروه سنی 25 تا 34 سال نیز  میزان مصرف دخانیات در میان مردان ۱۵.۰۶ درصد و در بین زنان ۹۰.۸۸ درصد افزایش یافته است. درحال حاضر نیز یکی از نگرانی ‌های عمده ما مصرف دخانیات با اشکال جدید مانند سیگارهای الکترونیک، ویپ یا افزودن عطر و طعم به دخانیات و توتون و تنباکو است. همه این مواد دخانی خطرناک هستند؛ هرچند تلاش می ‌شود خطرات آن نشان داده نشود.

در پایان باید گفت:اگرچه ویپ ‌ها به منظور کمک کردن به ترک سیگار ابداع شده‌ اند اما ترک کردن سیگار با کمک ویپ نمی ‌تواند ایده کاملا مناسبی باشد، زیرا خطر مصرف ویپ مانند سیگار معمولی است.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل