نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رابطه بین استرس و التهاب روده

ارتباط بین سیستم ایمنی و مغز در موش ها ممکن است توضیح دهد که چرا استرس می تواند التهاب روده را بدتر کند.

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از محققان پزشکی وابسته به چندین موسسه در ایالات متحده و هلند، ارتباطی بین سیستم ایمنی و مغز در موش‌ها پیدا کرده‌اند که می‌تواند توضیح دهد که چرا استرس روانی می‌تواند منجر به بدتر شدن مشکلات التهاب روده در افراد مبتلا به بیماری‌های روده شود. در مطالعه خود که در مجله Cell گزارش شد، این گروه موش های آزمایشگاهی تحت استرس را آزمایش کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به کولیت یا بیماری کرون، که دو نوع اصلی بیماری التهابی روده (IBD) هستند، تحت عوامل استرس زا مانند از دست دادن شغل یا طلاق، شعله ور می شوند. در این تلاش جدید، تیم تحقیقاتی به دنبال یافتن فرآیندهای بیولوژیکی درگیر در هنگام وقوع چنین رویدادهایی بودند. برای این منظور، آنها آزمایشاتی را با موش های آزمایشگاهی انجام دادند.

برای ایجاد شرایط استرس، موش ها در داخل لوله های کوچک محبوس شدند. سپس به آنها محرک های شیمیایی داده شد تا علائمی شبیه IBD ایجاد کنند. سپس به موش ها داروهایی برای جلوگیری از تولید گلوکوکورتیکوئیدهای القاکننده التهاب داده شد که مغز موش ها و انسان ها در زمان استرس تولید می کنند. به دنبال آن، تیم کولونوسکوپی برای ارزیابی آسیب روده انجام داد.

آنها دریافتند که موش‌هایی که تولید گلوکوکورتیکوئید مسدود شده داشتند، آسیب کمتری به روده‌هایشان وارد می‌کردند، که نشان می‌دهد استرس در آسیب التهابی روده نقش دارد. سپس تیم تحقیقاتی نمونه‌های بافتی را از کولون موش‌ها جمع‌آوری کردند تا ساختار ژنتیکی آن‌ها را بررسی کنند. آنها دریافتند که موش‌هایی با سطوح بالاتر گلوکوکورتیکوئیدها نیز تفاوت‌هایی در سلول‌های عصبی گلیا دارند، این سلول‌ها عملکردهای ارتباطی و نگهداری را انجام می‌دهند و تمایل دارند به هورمون‌های استرس پاسخ دهند.

مطالعه بیشتر روی سلول‌های موش نشان داد که سطح استرس بالاتر از بلوغ برخی سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند. محققان خاطرنشان می کنند که این موضوع مرتبط است زیرا تحقیقات قبلی نشان داده است که سلول های عصبی بالغ برای حرکت مواد مدفوع در روده ها مورد نیاز است.

سپس تیم تحقیقاتی آنچه را که در موش های آزمایشی یافتند با نمونه های بافت جمع آوری شده از 63 فرد مبتلا به IBD مقایسه کردند و به نتایج مشابهی دست یافتند. آنها همچنین از بیماران IBD خواستند تا یک پرسشنامه را پر کنند و دریافتند که بیمارانی که رویدادهای استرس زا بیشتری را تجربه کردند، علائم قوی تری را گزارش کردند و آسیب روده بیشتری داشتند.

منبع: Cell 

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل