در آیین رونمایی از فیلم رویانتن عنوان شد؛
چهره های علمی و برجسته ایران باید معرفی شوند

فیلم مستند رویانتن امروز صبح با حمایت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و به تهیه کنندگی دانشگاه علم و فرهنگ، با بازی دانشجویان این دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش سیناپرس، امروز صبح با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی، دکتر مهدی باصولی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و دکتر منوچهر جهانیان،‌ معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ مراسم رونمایی فیلم مستند رویانتن با بازی دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ‌ در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ‌ برگزار شد.

دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در آیین رونمایی از این فیلم گفت: امروزه کمتر به معرفی برخی از افراد تاثیرگذار به ویژه در عرصه علم و دانش پرداخته‌ایم. یکی‌ از این افراد تاثیر گذار دکتر سعید کاظمی آشتیانی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری اردیبهشت ماه سال گذشته در یکی از سخنرانی هایشان سوالی مطرح کردند ،مبنی بر اینکه چقدر جوانان ایران نسبت به این افراد برجسته علمی کشور آشنایی دارند؟ حدود ده روز  پیش جلسه ای با چند نفر از جوان با استعداد این دانشگاه داشتیم که ایده ای مبنی بر معرفی دکتر کاظمی آشتیانی داشتند. ما از ایده این جوانان استقبال کردیم و آنها توانستند با امکانات اندک و موجود این فیلم مستند را بسازند.

فیلم‌ مستند «رویانتن» نگاه خاصی دارد. این مستند به صورت دلی ساخته شده است که مهم‌ترین ویژگی آن به حساب می‌آید. حضور دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان بازیگر در این مستند را افتخار می‌دانم.

دکتر باصولی با بیان اینکه امروز (۸ خردادماه)، سالگرد تاسیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی است، اظهار کرد: پژوهشگاه رویان جزو افتخارات جهاد دانشگاهی به حساب می‌آید. امیدوارم که پژوهشگاه رویان همواره «رویان» باقی بماند.

فیلم مستند «رویانتن»، زندگی جهادگر فقید دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی را به تصویر می‌کشد. امیر پورضرغام، کارگردان و فرزین پورمحبی، طراح و نویسنده این مستند هستند که به تهیه‌کنندگی دانشگاه علم و فرهنگ تهیه شده است.

جهاددانشگاهی محلی برای تولید و پرورش نخبگان است

دکتر مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز در این مراسم گفت: دکتر کاظمی آشتیانی یک مکتبی در ایران ایجاد کرد. او فرد برجسته علمی بود که امام و مقام معظم رهبری بارها راجع به مدیریت، تلاش، مجاهدت ها و فداکاری های  و کارهای علمی او سخن به میان آورده اند. اگر ما نیز در این جهت حرکت کنیم، قطعا می توانیم به جایگاه شایسته ای دست پیدا کنیم.

وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی، محلی برای تولید و پرورش نخبگان است. جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس آن در پرورش و تربیت این نیروها پیشگام بوده است. مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی از افتخارات این نهاد محسوب می شود. تاکنون کسی را نتوانسته ایم مانند او در ایران پرورش دهیم. فردی که فروتنی بسیاری نسبت به اطرافیان و خدمتکارانش داشت و همه از او به نیکی یاد می کنند.

وی تصریح کرد: هرچند ایشان فردی برجسته و معتبر در عرصه علمی محسوب می شود اما در عین حال نباید او را ماورایی محسوب کنیم. هر فردی که روش و مسیر او را طی کند، یقینا می تواند به این مرحله برسد. طبق فرمایش خدا، اگر جهاد و تلاش کنید خداوند راه را برای ما باز خواهد کرد.

رییس جهادانشگاهی اظهارداشت: دکتر کاظمی آشتیانی، در زندگی اش نهایت تلاشی داشت که توانست به موفقیت دست پیدا کند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را برافراشته سازد. طبق یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری، زمانی که دکتر کاظمی آشتیانی به روی سلول های بنیادی کار می کرد، برخی از مراکز علمی ادعای او را رد  و او را به دروغگویی متهم می کردند.

مسلمی گفت: دکتر کاظمی آشتیانی، گاهی اوقات برای ادامه کارش نیاز به حداقل بودجه ها داشت که بتواند با کمترین امکانات، مهمترین کار جهان را انجام دهد. خداوند توفیق دهد که ما نیز بتوانیم راه او را ادامه دهیم.

ضرورت معرفی چهره های ماندگار علمی توسط هنر

به گزارش سیناپرس، دکتر احمد وثوق، معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان و یکی از هم رزمان مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی نیز در این مراسم گفت: هنر می تواند انقلاب اسلامی و چهره های ماندگار ایران را معرفی کند و توانمندی های محققان ایرانی را در عرصه ظهور به هم معرفی کنند. خواهشمندیم هنرمندان از این هنر در اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران و معرفی چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. همچنین از رئیس جهاد دانشگاهی نیز درخواست می کنیم ما را در راه دکتر کاظمی آشتیانی کمک کند تا راه او استمرار یابد. امیدواریم ما بتوانیم این راه را ادامه دهیم و قدردان تفکر و زحمات او باشیم.

وی افزود: هجده سال از رحلت او می گذرد. هنوز ما در راه تفکرات او قدم می گذاریم. امیدواریم مدیریت جهاددانشگاهی این امکان را فراهم کند که این حرکت استمرار یابد و تا حد امکان این مشکلات کمتر شود تا بتوانیم به رسالت خودمان عمل کنیم.

وثوق اظهارداشت: پیشکسوتان جهاددانشگاهی اذعان می کنند که این فیلم قطره ای از دریای توانمندی های او در همه زمینه هاست. دکتر آشتیانی در عین مدیریت قوی، از شخصیت و روحیه بسیار ظریفی برخوردار بود. او فردی بسیار احساسی بود و با دوستان و پرسنل بسیار صمیمی برخورد می کرد. اصلا نمی توان خصلت های او را در گفتار به زبان آورد یا به تصویر کشید.

وی یادآورشد: انس او با قرآن و کلام خدا بسیار غریب بود. او روایت های مختلفی از قرآن را در بحث های خود می گنجاند. او فرد دانشگاهی بود که ضمن تسلط به قرآن کریم و ترویج آموزه های قرآن، با اشعار و ادبیات فارسی نیز تسلط کامل داشت. دکتر کاظمی شعرهای مختلفی از شاعران نوین و قدیم را می خواند و تحلیل می کرد. او شخصیت تک بعدی نداشت.

وی تاکید کرد: همچنین او آشنا با بحث فرهنگ و هنر بود. در زمینه هنر نیز سبقه داشت. در تئاتر نیز عضویت داشت. کار فرهنگی تئاتری انجام می داد. من از زحمات دانشجویان و دست اندرکاران این فیلم مستند خاضعانه تشکر می کنم. از همت رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز قدردانی می کنم که یک جریانی را آغاز کرده است. امیدواریم جریان معرفی شخصیت هایی که در نظام ما تاثیرگذار بودند، ادامه پیدا کند و ما نیز قدردان زحمات آنها باشیم و در راهی که آنها قدم گذاشته اند، قدم بگذاریم و راه آنها را ادامه دهیم.

باید به هنر بها دهیم

به گزارش سیناپرس، فرزین پور محبی، طراح و نویسنده این فیلم مستند نیز در این مراسم گفت: نزدیک به بیست سال از فوت مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی می گذرد ما به عنوان یک همکار در عمل برای پاسداشت و ماندگاری مقام بزرگ او به جز انتشار چند کتاب و مراسم سخنرانی و یادبود کار دیگری انجام نداده ایم، در حالی که حتی کشورهای دیگر به مقام او پرداخته اند.

وی افزود: همیشه اولین ها راه سختی برای شکستن سدها و صاف کردن جاده ها در پیش رو دارند. ما نیز سعی کرده ایم خودباوری و اعتماد به نیروهای داخلی را با همین کار نهادینه سازیم. یکی از افتخارات ما این است که برای نخستین بار با اتکا به نیروهای داخلی که بیش از 70 درصد عوامل فیلم را تشکیل داده اند این پروژه را به سرانجام برسانیم و در چنین روز فرخنده ای که سالگرد تاسیس پژوهشگاه رویان است با افتخار آن را رونمایی کنیم. انشاالله این مسیر به دستاوردهای بزرگ دیگر در نهاد مقدس جهاددانشگاهی منتج شود.

وی اظهارداشت: ما در زمانه ای هستیم که شعارها معطوف به فرهنگ و هنر هستند. با توجه به اوضاع فعلی، کشورمان در بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی تشنه مقوله فرهنگ و هنر است.اما عملا با بی توجهی برخی از مسوولان فرهنگی کشور، کمتر به این مقوله بها داده شده است. هنر به درد متن سخنرانی های پر شور و هیجان نمی خورد باید به میدان آمد. نوآوری در هنر هزینه دارد و جسارت می خواهد . برعکس علم که نوآوری در آن مملو از افتخارو جایزه است.در هنر باید خود را آماده تندترین انتقادها کرد. توصیه می شود اگر می خواهید میزتان را به هر قیمتی نگه دارید. قید مدیریت های فرهنگی را بزنید زیرا هر قدمش هزینه دارد.

پور محبی تاکید کرد: ما باید زبان هنر را بیشتر بها دهیم. چه چیز دیگری به جز فرهنگ به اندازه شاهنامه و دیوار نوشته های فاخر برای ما مانده است. قرار است ما چه چیزی را به دست آیندگان بسپاریم ؟ چرا این مقوله را جدی نمی گیریم؟ بلاتکلیفی جوانان ما  به علت بی توجهی ما به خواست و فطرت پاک آنهاست. جوان هیچگاه منحرف نیست. انحراف آنها به دلیل میدان ندادن به نیازهای فطری و عدم داشتن برنامه ای درست از سوی ماست و دشمن با استفاده از این خلاء آنها را در اختیار می گیرد. یکی از معیارهای بدست آوردن آمارهای بیکاری در کشور آمریکا، رصد تعداد مراجعات جوانان به سایت های پورن است. تاثیر مشغول کردن جوانان به هنر کمتر از اشتغال آنها نیست. اگر می خواهیم چیزی را ماندگار کنیم باید آن را به هنر آغشته سازیم.

گزارش: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا