نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شبکه های مجازی، قاتلان خواب عمیق

ارتباط مستقیم بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی قبل از خواب و تاخیر در خواب عمیق یافت شد.

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از روانپزشکان از دانشگاه دوک و دانشگاه ییل آنچه را که آنها به عنوان یک ارتباط علی بین استفاده از شبکه های اجتماعی در انتهای شب و خواب ناقص توصیف می کنند، یافته اند. در مطالعه خود که در مجله Sleep Medicine گزارش شد، این گروه استفاده از شبکه های اجتماعی و الگوهای خواب را برای 44000 کاربر اپلیکیشن Reddit ردیابی کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور آبی، مانند نور ساطع شده از تلفن‌ها و رایانه‌های لوحی، می‌تواند منجر به مشکلات خواب شود، زیرا در تولید ملاتونین اختلال ایجاد می‌کند. در این تلاش جدید، محققان دریافته‌اند که ارسال پست در یک سایت رسانه‌های اجتماعی قبل از زمان معمولی خواب ممکن است زمان خواب افراد را به تاخیر بیاندازد.

این تیم تعجب کردند که آیا پست های رسانه های اجتماعی ممکن است با الگوهای خواب طبیعی افراد، به ویژه در ساعات عصر و شب، تداخل داشته باشد. برای کشف این موضوع، آنها تجزیه و تحلیل جامعی از داده ها را در سایت رسانه اجتماعی Reddit انجام دادند. همانند سایر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، کاربران در Reddit می‌توانند نظرات یا محتوا ارسال کنند و در مورد آنچه دیگران پست کرده‌اند نظر دهند.

در مجموع، تیم تحقیقاتی 120 میلیون پست ارسال شده توسط 44000 کاربر در سایت را در مدت 15 سال تجزیه و تحلیل کردند. آنها توانستند آنچه را که به عنوان زمان خواب معمولی برای کاربران دائم سایت توصیف می‌کنند تعیین کنند، که به آنها امکان می‌دهد تأثیر پست‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی را قبل از زمان خواب عادی اندازه‌گیری کنند.

محققان دریافتند که اگر کاربر تقریباً یک ساعت قبل از ساعت معمول خواب خود در سایت پست بگذارد، خیلی بیشتر از زمان خواب معمولی خود بیدار می ماند، به طور متوسط، آنها پس از ارسال پست، از یک تا سه ساعت پس از ساعت معمول خواب، همچنان بیدار بودند. و اگر قبل از ساعت معمول خواب خود چندین بار پست می گذاشتند، حتی تا دیرتر هم بیدار می ماندند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که افزایش سطح دوپامین به دلیل پیش‌بینی پاسخ سایر کاربران در سایت، می‌تواند انتشار دهندگان محتوا را برای استراحت و خوابیدن مشکل کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که افزایش سطح دوپامین به فعالیت ذهنی و هوشیاری کمک می کند، که هیچ کدام برای خوابیدن مفید نیستند.

منبع: Sleep Medicine

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل