نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میزان مهاجرت ایرانیان بالاتر از استاندارد جهانی است

طی یک دهه گذشته عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، میل مهاجرت و پناهندگی ایرانیان به کشورهای اروپایی و آمریکایی را افزایش داده است  که در میان مهاجران افراد برجسته و شاخص علمی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی دیده می شود.

به گزارش سیناپرس، مهاجرت یک پدیده خطرناک است که امروزه جامعه ایران نیز از آن متاثر است. پدیده ای که عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در ایجاد آن نقش دارند.

متاسفانه طی چند دهه اخیر به علت افزایش میزان نارضایتی های مردم، در میان عامه مردم جامعه، مهاجرت افراد برجسته و شاخص علمی، فرهنگی، ورزشی نیز مشاهده می شود که سرزمین مادری شان را  برای همیشه ترک کرده و پناهندگی کشورهای دیگر را گرفته اند.

همچنین دانشجویان نخبه زیادی نیز به بهانه تحصیل از ایران مهاجرت کرده و دیگر به ایران باز نگشته اند. به گفته سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، ایران هم اکنون در صدر کشورهایی قرار دارد که دانشجویانش به کشورهای جهان اول سفر می ‌کنند که علت اصلی مهاجرت این افراد فراهم نشدن فرصت‌ های شغلی مناسب برای آنهاست.

جامعه پزشکان نیز از این امر مستثنی نیستند. امروزه عده زیادی از  پزشکان مطرح ایران بنابر دلایل مختلفی از ایران مهاجرت کرده و مقیم کشورهای اروپایی و آمریکایی می شوند.

محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، خروج یک نفر از پزشکان برای کشور را نقصان دانست و در این خصوص گفت: برخی از این افراد به دلایل شخصی تمایل دارند به سایر کشورها مهاجرت کنند اما باید در بحث کلان، شرایط مناسبی را از لحاظ معیشتی برای پزشکان در کشور فراهم کنیم تا در سال‌های آینده با کمبود چشمگیر مواجه نشویم.

دکتر حسین سالار آملی، رئیس اندیشکده چرخه نوآوری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بررسی علت این موضوع گفت: براساس گزارشات رسمی سازمان ملل متحد، برآورد شده است که حدود ۲۸۱ میلیون نفر (۳.۶ درصد جمعیت دنیا) به عنوان مهاجر در دنیا زندگی می‌ کنند. این افراد عمدتا به منظور مقاصد اقتصادی از جمله یافتن کار مهاجرت کرده اند. طبق برآوردها حدود هشت تا ۱۰ درصد جمعیت ایران نیز مهاجرت کرده اند. این میزان از متوسط جهانی بالاتر است. در اکثر دنیا مهاجران را افراد معمولی و کارگران تشکیل می دهند اما متاسفانه مهاجران ایرانی بیشتر افراد برجسته علمی، ورزشی و اقتصادی هستند.

وی افزود: بر اساس گزارش مهاجرت جهانی منتشر شده در سازمان ملل متحد، حدود ۷۰ درصد مهاجرت‌ها در دنیا مقطعی و مدت‌دار است و مهاجران پس از یک دوره تحصیل یا اشتغال، به کشور مادری خود بر می ‌گردند و به کشور مادری شان ارز وارد می کنند در حالی که این مساله در ایران کمتر مشاهده می شود.

دکتر احسان شریعتی، استاد و پژوهشگر فلسفه با اشاره به اینکه مهاجرت تبعات مختلفی به دنبال دارد، گفت: اصلی ترین پیامد مهاجرت، خالی شدن ذخیره استعدادی کشور از نیروی انسانی است. خروج ســرمایه های مستعد و با استعداد از كشــور باعث می شــود كه زمام امور به دست افراد ناشایستی بیفتد كه این امر خسارات عمومی زیادی به حكمرانی وارد می کند. لذا برای حفظ سرمایه های انسانی كشور هیچ چاره ای جز ایجاد جذابیت برای ماندگاری افراد در كشــور نداریم. ایجاد جذابیت مستلزم این امر اســت كه هر فردی فارغ از تعلقات سیاسی، اندیشه ای و ایدئولوژیك خود بتواند بدون دغدغه و هراس به فعالیت خود ادامه دهــد. بالطبع فقدان چنین شــرایطی باعث می شود افراد برخالف میل باطنی شان مجبور به مهاجرت شوند.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل