نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف انگل اسهال خونی در توالت باستانی ۲۵۰۰ ساله

چندی پیش باستان شناسان در حفاری های خود در سرزمین امروزی فلسطین، موفق به کشف یک توالت سالم شدند. بررسی های جدید نشان می دهد: این توالت ۲۵۰۰ ساله دارای قدیمی ‌ترین شواهد شناخته شده از وجود یک انگل به نام اسهال ناتوان‌ کننده را در خود دارد که با کمال شگفتی هنوز فعال هستند.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات جدید باستان شناسان و تجزیه و تحلیل مدفوع مربوط به یک توالت باستانی ۲۵۰۰ ساله منجر به کشف اولین شواهد شناخته شده از میکروارگانیسمی به نام  Giardia duodenalis  شد که باعث اسهال خونی و عفونت می شود. این انگل روده احتمالا منجر به بروز مشکلات جدی در زندگی روزمره مردماین منطقه می شده است.

پیر میچل، محقق دانشکده باستان ‌شناسی دانشگاه کمبریج و نویسنده اصلی این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: این واقعیت که این انگل ‌ها در رسوبات دو حفره یک توالت از عصر آهن وجود داشتند، نشان می ‌دهد: اسهال خونی در این منطقه بومی بوده است. علائم اسهال خونی شامل اسهال، تب، حالت تهوع، استفراغ، کاهش وزن و درد معده است.

میچل در ادامه توضیحاتش گفت: اسهال خونی از طریق مدفوع آلوده به آب آشامیدنی یا غذا منتقل می ‌شود و ما گمان می ‌کردیم که به دلیل ازدحام بیش از حد، گرما و وجود مگس ‌ها و محدودیت آب موجود در تابستان، این انگل می ‌تواند مشکل بزرگی در شهرهای باستانی خاور میانه باشد.

بر اساس بیانیه دانشگاه کمبریج، تیم محققین در حفاری های خود دو مجتمع ساختمانی در این شهر قدیمی یافتند. در ادامه، شواهدی از وجود انگل در زیر توالت های سنگی فوق پیدا شد که یکی از آن ها در سال ۲۰۱۹ حفاری شده بود.

در آن زمان، یک منطقه یعنی فلسطین امروزی، یک کشور تابعه و تحت کنترل امپراتوری آشور محساب می شد. گفتنی است دو توالت سنگی شناسایی شده در این حفاری دارای یک انحنا برای نشستن و دو سوراخ برای اجابت مزاج بود.

به گزارش سیناپرس، میچل در این رابطه گفت: کشف توالت‌ هایی در این دوره زمانی که سنگ و حفره دارند نسبتاً کمیاب بوده و این نوع توالت ها معمولاً فقط برای اشراف ساخته می ‌شدند.

یافته های این مطالعه حضور طولانی مدت انگل های فوق را در سراسر این منطقه نشان می دهد. در حالی که این تحقیقات نشان دهنده اولین شواهد شناخته شده از انگل ایجاد کننده اسهال است، این انگل همچنین در دوران امپراتوری روم و دوره های قرون وسطی و عثمانی نیز شناسایی شده است.

در واقع، متون پزشکی از هزاره اول و دوم قبل از میلاد اسهال را توصیف کرده و اعتراف می کنند این بیماری همواره مردم خاورمیانه و نزدیک را گرفتار می کند.

بر اسا گزارش باستان شناسان، در یکی از متن های باستانی آمده است: اگر شخصی نان بخورد و آبجو بنوشد و متعاقباً معده اش کولیک شود، گرفتگی روده داشته باشد و روده ها جریان داشته باشد، اسهال خونی او را گرفته است.

معادل کلمه میخی در متون برای توصیف این بیماری  sà si-sá  است که شیوع این بیماری را در آن زمان نشان می دهد. دانشمندان از یک تکنیک زیست مولکولی به نام  الیزا برای مطالعه مدفوع تجزیه شده موجود در این توالت ها استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Parasitology منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل