ملاقات تاریخی ماهواره ناسا با یک سیارک

ماهواره OSIRIS-Rex 18 شهریور (هشتم سپتامبر) راهی فضا خواهد شد. این ماهواره که 6.2 متر طول، 2.43 متر عرض و 3.15 متر ارتفاع دارد به ملاقات سیارک Bennu خواهد رفت. این سنگ فضایی در مدار 0.8 تا 1.6 واحد نجومی (Au) از خورشید در فضا حرکت می کند. دانشمندان قطر استوایی این سیارک را حدود 500 متر عنوان کرده اند. (هر واحد نجومی معادل یک بار فاصله زمین تا خورشید است).

این ماهواره اقدام به نقشه برداری از این سیارک آن هم با جزئیات کافی خواهد کرد. این کار با استفاده از طیف سنج و سیگنالهای رادیویی صورت می گیرد. اما بخش هیجان انگیزتر این مأموریت مربوط به نمونه برداری از این سیارک با استفاده از بازوی روباتیکی می شود. ناسا در نظر دارد که نمونه های جمع آوری شده از این سیارک را در سال 2023 به زمین بازگرداند. آنالیزهایی که بر روی این نمونه ها صورت خواهد گرفت به دانشمندان در کشف نشانه هایی از اسیدهای آمینه به عنوان واحدهای سازنده حیات کمک خواهد کرد. بدین ترتیب حداقل بخشی از معماهای پیدایش حیات بر روی زمین حل خواهد شد.

ناسا اعلام کرده که احتمال برخورد سیارک Bennu با زمین در اواخر قرن بیست و دوم، یک به 2500 است و دقیقا به همین دلیل ناسا در نظر دارد تا حرکت این سیارک را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

نشریه اینترنتی New Atlas گفتگوی اختصاصی را با «دانته لارتا» از دانشمندان دانشگاه آریزونا که در مأموریت پرتاب ماهواره OSIRIS-Rex به عنوان مغز متفکر شناخته می شود انجام داده است.

 

در این مأموریت انرژی لازم برای حرکت ماهواره چگونه تأمین می شود؟

 ماهواره OSIRIS-Rex به انرژی خورشیدی متکی است و از این طریق توان لازم برای حرکت در فضا و نزدیک شدن به سیارک مورد نظر را به دست می آورد.

درباره باز و بسته شدن کپسولی صحبت کنید که نمونه های به دست آمده از این سیارک در آن ذخیره می شود؟

 موتورهای مختلفی در این ماهواره وجود دارد. برخی از این موتورها مفاصلی را به حرکت در می آورند که از این طریق بازوی TAGSAM به حرکت درمی آید. همچنین موتورهایی در این ماهواره تعبیه شده که کپسول انتقال دهنده نمونه های به دست آمده از سیارک را به راحتی باز و بسته می کنند.

 درباره باتری ها صحبت کنید؟

در این سیستم فضایی دو باتری وجود دارد که انرژی خورشیدی را در خود ذخیره می کنند. به همین دلیل در مواردی که صفحات خورشیدی آن رو به این ستاره قرار ندارند جای هیچ نگرانی درخصوص تأمین انرژی مورد نیاز برای حرکت آن وجود ندارد.

هدایت این ماهواره به چه شکلی است؟

در کف این ماهواره موتورهای اصلی آن به چشم می خورد. چهار موتور در این بخش تعبیه شده که هر یک 200 نیوتون نیرو تولید می کنند. ما در حین مانور اصلی در اعماق فضا از این موتورهای اصلی استفاده می کنیم.

مترجم: مهدی پیرگزی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا