نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی روباتی برای کنترل جمعیت شیرماهی

برخی اوقات ایده ساخت روبات های قاتل و کشنده در برخی زمینه ها بسیار مفید خواهد بود و می توان از آنها در مصارف بسیار زیادی از جمله گلچین کردن گونه های مهاجم در طبیعت استفاده کرد. محققان مرکز تحقیقاتی RISE هم اکنون در حال ساخت روباتی هستند که می تواند با جمعیت مهاجم شیر ماهی هایی که اکوسیستم مناطقی مانند سواحل فلوریدا، کارائیب و برمودا را تهدید می کند مبارزه کند.

لازم به ذکر است که روبات یاد شده قادر است تا جمعیت شیر ماهی ها را کنترل کند و اکوسیستم های یاد شده را نجات بدهد و موجب انقراض آنها نخواهد شد.

ساخت یک روبات برای منهدم کردن یک گونه جانوری خاص در ابتدای امر کمی خشن به نظر می رسد اما باید به یاد داشت که جمعیت شیر ماهی ها بومی آب های کارائیب نیستند و همچنین شکارچیان محلی این مناطق به حساب نمی آیند. به این ترتیب این گونه از ماهی ها با رساندن به چرخه عرضه غذایی در این منطقه موجب از بین رفتن سیستم صخره های مرجانی و همچنین گرسنگی گونه های دیگر می شوند؛ بنابراین جمع آوری و گلچین کردن جمعیت شیر ماهی ها برای نجات اکوسیستم محلی امری ضروری به نظر می رسد ولی متاسفانه تعداد شکارچیان طبیعی این ماهی ها بسیار کم بوده و در نتیجه نیاز به ساخت روباتی شکارچی در این جا محسوس می شود.

کالین انجل به عنوان نبیان گذار موسسه RISE ایده ساخت چنین روباتی را پس از مشاهده اکوسیستم برمودا مطرح کرد. پس از آن گروه تحقیقاتی موسسه یاد شده روباتی مفهومی را طراحی کردند که می توانست شیر ماهی ها را با استفاده از دو الکترود تلسکوپی از بین ببرد. با این حال طرح مفهومی یاد شده هنوز در مراحله اولیه به سر می برد اما محققان روبات یاد شده را در آب های مرجانی آزمایش کردند تا اطمینان حاصل کنند که ماهی ها پس از برق گرفتگی به دام می افتند و فرصت فرار نخواهند داشت.

البته لازم به ذکر است که روبات یاد شده قادر است تا جمعیت شیر ماهی ها را کنترل کند و اکوسیستم های یاد شده را نجات بدهد و موجب انقراض آنها نخواهد شد. با این حال هنوز هم در زمینه ساخت روباتی کشنده و استفاده از آن برای از بین بردن این گونه جانوری تا حد زیادی تامل لازم است.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل