نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از پروبیوتیک ها به عنوان داروی ضد افسردگی

تحقیقات جدید نشان می دهد که افزایش پروبیوتیک ها که در واقع میکرو ارگانسیم های مفید بدن هستند ، می توانند باعث تغییر پردازش اطلاعات عاطفی ، اضطراب و افسردگی افراد شوند.

داروهای ضد افسردگی ، اضطراب را در مورد محرک های منفی کاهش می دهند همانگونه که  مکمل های پروبیوتیک بر توجه افراد در نشانه های منفی موثر بوده است .

لازم به ذکر است که روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری ها است . بسیاری از این باکتری ‌ها برای گوارش بهینه غذا مفید هستند . دسته‌ای از این باکتری ها که به باکتری های پروبیوتیک شهرت دارند ، علاوه بر کمک به گوارش ، مولکول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی بیوتیک های مختلف را نیز تولید می‌ کنند که برای بدن مفید هستند . یکی از منابع مهم باکتری ‌های پروبیوتیک ، لبنیات و میوه‌ها را می توان نام برد.

قابل ذکر است که اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) پروبیوتیک ها را میکرو ارگانیسم های زنده ای می دانند که مصرف کافی آن ها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن فرد می شود .  

فیلیپ برنت  از محققان دانشگاه آکسفورد در این رابطه توضیح می دهد که باکتری های روده در سیستم ایمنی بدن را موثر هستند که می توانند در فعالیت های مغزی نیز تاثیرگذار باشند . در بررسی های این تحقیقات ، پژوهشگران 45 نفر از افراد سالم سنین بین 18 تا 45 ساله را به دو گروه تقسیم کردند یک گروه را با مکمل های پروبیوتیک هر روز به مدت سه هفته تغذیه کردند و گروه دیگر بدون تغذیه مورد آزمایش قرار گرفتند .  

محققان این افراد را مورد آزمایش و ارزیابی تست های مختلف کامپیوتری قرار دادند . این آزمایش ها حاوی اطلاعات عاطفی همانند کلمات مثبت و منفی بودند که باید توسط شرکت کنندگان پردازش می شدند . قابل توجه است که افرادی که مکمل های پروبیوتیک مصرف کردند توجه کمتری به اطلاعات منفی نشان دادند و بیشتر متوجه اطلاعات مثبت می شدند . در واقع پژوهشگران اثر مشابه را در افراد مبتلا به افسردگی و ناراحتی های روحی اضطراب و نگرانی که داروهای ضد افسرگی مصرف می کنند ، مشاهده کردند . فیلیپ برنت معتقد است که داروهای ضد افسردگی ، اضطراب را در مورد محرک های منفی کاهش می دهند همانگونه که  مکمل های پروبیوتیک بر توجه افراد در نشانه های منفی موثر بوده است .

این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که پژوهش های آنها تا به آن اندازه پیش نرفته است که بتوانند دلیل اصلی و چگونگی تغییرات باکتری های روده و اثر آن بر فعالیت های مغزی را کشف کنند. اما برخی از این محققان این فرضیه را در پیش گرفته اند که ممکن است عصب واگ که وظیفه انتقال اطلاعات حسی از روده به مغز را برعهده دارد، این تغییرات فعالیت های مغزی را موجب می شود .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در مجله روان داروشناسی (Psychopharmacology) به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل