تاثیر دیابت در افزایش شاخص توده بدن

مطالعات جدید نشان می دهد مادرانی که در دوران حاملگی خود مبتلا به دیابت بوده و از چاقی رنج می برند، بر خطر چاقی فرزندان دختر خود در دوران کودکی تاثیر گذار هستند. این پژوهش ها برای نخستین بار به ارتباط مستقیم  قند خون بالای مادر و اضافه وزن کودکانش پرداخته است.

سطح قند خون در دوران بارداری به ویژه دیابت حاملگی بر چاقی فرزندان دختری که به دنیا می آیند،  تاثیر مستقیم دشته و  در صورتی که مادر پیش از حاملگی و یا در این دوران اضافه وزن داشته باشد این اثر افزایش پیدا می کند.

 آی کوبومتخصص بیماری های فراگیر، در  باره این پژوهش ها که در مرکز تحقیقات بخش Kaiser Permanente در شهرهای اوکلند و کالیفرنیا از ایالات متحده امریکا انجام شد، توضیح می دهد که سطح قند خون در دوران بارداری به ویژه دیابت حاملگی بر چاقی فرزندان دختری که به دنیا می آیند،  تاثیر مستقیم دشته و  در صورتی که مادر پیش از حاملگی و یا در این دوران اضافه وزن داشته باشد این اثر افزایش پیدا می کند.

این مرکز تحقیقات، به منظور دستابی به نتیجه قطعی ،  پژوهش های بلند مدتی را اجرا کرد  که در آن 421  دختر از نژادها و گروه های جمعیتی مختلف به همراه مادرانشان ، مورد بررسی قرار گرفتند. این دختران از سال 2005 تا سال 2011 تحت نظر آزمایشات و بررسی های  پزشکی قرار داشتند و هر ساله در کلینیک درمانی این مرکز ویزیت می شدند و پارامترهای قد، وزن، میزان چربی بدن  ومیزان چربی شکمی آن ها کنترل می شد.

در این مرکز از زنان باردار خواسته شد تا در طول هفته بیست و چهارم تا بیست و هشتم بارداری خود آزمایشی از میزان گلوکز خود داشته باشند. در این پژوهش 27 مادر شرکت کننده به دیابت حاملگی مبتلا بودند.

این بررسی ها نشان داد که دختری که مادرش مبتلا به دیابت حاملگی بوده است، 85 درصد احتمال ابتلا به چاقی در کودکی را داراست و به بیانی دیگر این دختران 3.5 برابر نسبت به دخترانی که مادرانشان مبتلا به دیابت حاملگی نبوده اند، در معرض خطر چاقی قرار دارند.

لازم به ذکر است که خطر چاقی در دخترانی که مادر آن ها علاوه بر دیابت حاملگی ، دارای اضافه وزن نیز باشند ، پنج و نیم برابر بیشتر از سایر افراد است.

سرپرست این تیم پژوهشی در باره نتایج به دست آمده در این تحقیقات گفته است: یکی دیگر از نتایج به دست آمده از این مطالعات ؛ اثبات این موضوع است که : تغییر رفتار و الگوی غذایی مادران و کاهش وزن و نیز بهبود بخشیدن سبک زندگی در دوران پیش از حاملگی و در دوران حاملگی به کاهش خطر ابتلای فرزندان آنان به چاقی کمک می کند.

در این میان مهمترین موضوع در حوزه مراقبت های تغذیه و وزن دانستن تعریف علمی چاقی است. از نظر علمی ؛ چاقی به افزایش چربی های بدن گفته می شود و هر اضافه وزنی چاقی محسوب نمی شود اما کسی که دچار چاقی است حتما اضافه وزن دارد. اضافه وزن می تواند دربرگیرنده وزن عضلانی، استخوان ها و چربی باشد. اما به کسی چاق گفته می شود که کالری دریافتی اش از کالری مصرفی اش بیشتر باشد. برای محاسبه چاقی باید وزن را بر اندازه قد به توان دو تقسیم کرد، نتیجه به دست آمده اگر بیش از 30 باشد، فرد چاق محسوب می شود.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در مجله مراقبت دیابت Diabetes Care  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.دانشمندان معتقد هستند که چاقی به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است و فقط کشورهای پیشرفته با آن روبرو نیسنتد. کشورهای در حال توسعه همچون هند نیز گریبانگیر این مساله شده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا