نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عملکرد بهتر عروق خونی با ورزش مستمر

پژوهش های جدید نشان می دهند که کاهش فعالیت های فیزیکی روزانه حتی برای چند روز منجر به کاهش عملکرد پوشش داخلی عروق خونی در پاهای افراد جوان می شود. در حقیقت اختلال ناشی از پنج روز عدم فعالیت، نیازمند بیش از یک روز فعالیت فیزیکی و فعالیت بدنی است ( نزدیک به هشت کیلومتر پیاده روی تند).  

عدم فعالیت و ورزش نکردن به طور معمول باعث می شود تا افراد دچار اضافه وزن و چاقی شوند. پس از آن ممکن است که در بدن آن ها مقاومت به انسولین ایجاد شود که این امر به نوبه خود منجر به ابتلا به بیماری های دیابت نوع دو و بیماری های قلبی – عروقی می شود.

پروفسور پاول فادل استادیار فارماکولوژی پزشکی و فیزیولوژی در دانشگاه پزشکی میسوری در ایالات متحده امریکا در این زمینه اعلام کرد که ما می دانیم عواقب منفی از درگیر شدن در فعالیت های بدنی می تواند معکوس باشد. در واقع عدم فعالیت و ورزش نکردن به طور معمول باعث می شود تا افراد دچار اضافه وزن و چاقی شوند. پس از آن ممکن است که در بدن آن ها مقاومت به انسولین ایجاد شود که این امر به نوبه خود منجر به ابتلا به بیماری های دیابت نوع دو و بیماری های قلبی – عروقی می شود.

پروفسور فادل در ادامه به این مساله اشاره کرد که تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که فعالیت بیشتر بهترین درمان برای این عارضه محسوب می شود و آزمایش های متعددی این مساله را ثابت می کند.

به همین دلیل و برای اثبات این موضوع ، محققان به بررسی و مطالعه اثرات اولیه فعالیت های فیزیکی روی عروق خونی بدن پرداختند. این آزمایش ها  در دو حالت کلی انجام شد که عبارتند از: زمانی که فردی از فعالیت بدنی بالایی در طول روز برخوردار باشد و در حدود هشت کیلومتر پیاده روی کند و یا  هنگامی که فعالیت فیزیکی اش کمتر از این میزان تعیین شده باشد.

برای چندین سال ، پروفسور فادل به همراه جان تایفالت از دیگر اساتید دانشگاه میسوری به تحقیق و بررسی ارتباط عدم فعالیت و کنترل قند خون و همچنین عدم فعالیت و چگونگی جریان خون و  تاثیر آن برعملکرد عروق بدن پرداختند. آن ها در طول تحقیقات خود دریافتند که فعالیت های روزانه بدنی نقش مهمی در سلامت بدن دارد. پروفسور تایفالت در این رابطه اعلام کرد، افراد باید بدانند که سلامتی تنها موضوع وزن بدن و ظاهر فرد نیست که در آینه می بیند. در واقع اثری که این فعالیت ها بر جسم و روح انسان می گذارند ، تداوم سلامت روحی و جسمی فرد را به دنبال خواهد داشت .

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی فیزیولوژی کاربردی (Applied Physiology) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل