سرقت گنجینه های تاریخی اوکراین توسط روسیه

بر اساس گزارش دفتر رئیس جمهور اوکراین در کریمه، این منطقه اشغال شده توسط روسیه در جریان جنگ اخیر دو کشور شاهد غارت موزه ذخیره باستانی موسوم به Chersonesos Taurica توسط نیروهای روسی بوده است.

به گزارش سیناپرس، دولت اوکراین مدعی شد؛ نیروهای نظامی روسیه موزه های مناطق تصرف شده را غارت کردند. بر این اساس گفته می شود گنجینه های این موزه ها از جمله آثاری مانند استخوان های باستانی، سفالینه ها و سایر آثار مادی غارت و به دروغ ادعا شده است که آن ها را به نمایشگاهی در زمینه آثار طلایی بیزانسی در ولیکی نووگورود منتقل کردند. علاوه بر این، کاوش های غیرقانونی باستان شناسی در محوطه موزه توسط نظامیان روسی ادامه دارد.

گفتنی است منطقه باستانی Chersonesos Taurica، یک دولت شهر تاریخی عصر بیزانس واقع در جنوب غربی کریمه محسوب می شود که در سال ۱۸۹۲ میلادی به عنوان ذخیره‌ گاه ملی ثبت شد. در ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۳، این محوطه تاریخی در سی و هفتمین جلسه کمیته میراث جهانی در کامبوج در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

گزارش های موجود نشان می دهد: نگرانی‌ ها در مورد حفظ میراث تاریخی و گنجینه های موزه و محوطه فوق الذکر پس از اشغال کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ به وجود آمد. در سال ۲۰۱۵، گزارش‌ هایی مبنی بر این منتشر شد که ارتش روسیه بخش‌ هایی از مناطق باستانی کیپ خرسونسوس را را مورد تعرض قرار داده است.

در سال ۲۰۲۱، مقامات روسیه تمایل خود را برای گسترش این مجموعه  ابراز کردند. با این حال، این پروژه به دلیل استفاده از بیل مکانیکی و ریختن بتن در محدوده آثار باستانی با انتقاداتی مواجه شد.

به گزارش سیناپرس، در دسامبر سال ۲۰۲۲، اولینا کراچنکو (Evelina Kravchenko) محقق ارشد موسسه باستان شناسی آکادمی ملی علوم اوکراین فاش کرد که سربازان روسی مجموعه هایی از محوطه و موزه Chersonesos Taurica را برای حذف از شبه جزیره آماده کرده اند. تقریباً یک سال پیش، آن ها دستور تخلیه مجموعه های چهار موزه در سواستوپل را صادر کردند. به این ترتیب دولت اوکراین مدعی شد آثار ارزشمند و قابل توجهی از ذخیره ملی Chersonesos Taurica، موزه هنر سواستوپل کروشیتسکی، موزه متحد پانوراما و دیوراما، و موزه ناوگان دریایی اوکراین ناپدید شده و احتمالا به روسیه منتقل شده اند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: euromaidanpress

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا