نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لیزر، چشم اسفندیار صنعت

سرعت، دقت و ظرافت درتولید، ازمزیت های به کارگیری ابزار لیزر درصنعت است که باعث ترغیب مصرف کنندگان می شود. در جهان، سرعت استفاده از لیزر در صنعت روز به روز بیشتر می شود، 10 سال پیش تفاوت چندانی در میزان استفاده از لیزر بین کشورهای در حال توسعه وجود نداشت اما هم اکنون فاصله عمیقی ایجاد شده است. صاحبنظران بر این باورند که اگر اقدامی در این زمینه در کشور صورت نگیرد، به مرور و در عرض چند سال صنایع ما از دور رقابت خارج خواهند شد.
'محمدجواد ترکمنی' رئیس یک شرکت دانش بنیان درتهران روزجمعه درگفت وگو با ایرنا، کاربرد لیزر در صنعت را به دو بخش معمولی و پیشرفته قابل تفکیک دانست و گفت: برش های معمولی مواد، سایش و کنده کاری روی فلزات و غیرفلزات از جمله کارهای معمولی است که با لیزر انجام می شود که مشتری پسند و دارای مزیت و ارزش افزوده بیشتری است.
ترکمنی با بیان این که بازار و صنعت منتظر نمی ماند و راه خود را برای تولید بهتر و بیشتر پیدا می کند، افزود: اکنون بیش از 200 شرکت بزرگ کشور با وارد کردن دستگاه های برش لیزری از آن استفاده می کنند، اما استانداردی در خصوص استفاده از ابزارهای لیزری در کشور تعریف نشده است، برخی از شرکت های متقاضی در خرید دستگاه ها از شرکت های واردکننده دچار مشکل می شوند زیرا نبود مرکزی برای نظارت و مشاوره، خریداران را متضرر می کند.

***فناوری بالای ابزارهای لیزری مانعی برای گسترش آن در صنعت 
به گفته ترکمنی، امکانات موجود در کشور تا 80 درصد نیازهای صنعت به لیزر را بر طرف می کند اما سودآورترین بخش استفاده از لیزر در همان 20 درصد باقی مانده است.
وی ادامه داد: به طور مثال 80 درصد بازسازی توربین های یک نیروگاه توسط شرکت های داخلی انجام می شود، اما جوش لیزری پره های توربین باید با لیزری انجام شود که در داخل کشور وجود ندارد، به همین دلیل پره های توربین پس از پیاده سازی به خارج از کشور ارسال می شود.
رییس شرکت فنی مهندسی لیزر پرتو پردازش مواد تهران اظهار کرد: عده ای بر این باورند که بازار صنعت همچون حوزه درمان باید به طور طبیعی به بلوغ استفاده از تجهیزات لیزری برسد و راه خود را پیدا کند اما با نگاهی گذرا می توان دریافت که صنعت کشور در مقایسه با کشورهای دیگر در دوران ابتدایی خود مانده و روز به روز فاصله آن با دیگر صنایع دنیا بیشتر می شود.
وی با بیان اینکه استفاده از لیزرهای سطح بالا در صنایع کوچک نیز معمول شده است، گفت: استفاده از فناوری های بالای لیزری نیازمند منابع مالی و نیروی انسانی است که از عهده بسیاری از صنعتگران بر نمی آید، به همین منظور و برای تسریع در به کارگیری و تربیت نیروی انسانی، این شرکت امکانات لازم برای به کارگیری لیزر با فناوری بالا را مهیا کرده و در کنار آن به پرورش نیروی انسانی ماهر نیز پرداخته است.

*** خیز علمی دانشجویان جوان برای ورود به بازار لیزر 
ترکمنی با بیان این که در طول 10 سال بیش از یکصد تن از استادان رشته های مرتبط با لیزر در مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران تربیت شده اند، گفت: هر یک از آنان در دانشگاه های خود گروه لیزر را تشکیل داده اند که نویدبخش آینده روشن این رشته در کشور است.
شرکت فنی مهندسی لیزر پرتو پردازش مواد تهران که با تکیه بر توان متخصصان کشور به منظور ارائه خدمات در زمینه فناوری های مدرن فرآوری مواد با لیزر به صنعتگران، متخصصین و دانشگاهیان تاسیس شده، از زیر مجموعه های دانش بنیان مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران (INLC)است که بومی سازی کاربردهای صنعتی لیزر را دنبال می کند. 
ترکمنی گفت: دانشجویان برای انجام طرح های دانشجویی در مقاطع مختلف آموزش عالی می توانند از خدمات این شرکت استفاده می کنند، آنان به صورت کاملا عملی با کاربرد لیزر در صنعت آشنا می شوند و حتی می توانند نانوذرات مواد مورد نیاز تحقیقات طرح های خود را از این شرکت تهیه کنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل