تحرکات مثبت دانشگاه ها برای بین المللی شدن

به گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 'حسین سالار آملی' در چهل و نهمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر برگزار شد، بین المللی کردن آموزش عالی را از رویکردهای اساسی وزارت علوم برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: بین المللی کردن آموزش عالی کشور به این معناست که سرریز علم و فناوری کشور به سمت کشورهای همسایه، دوست و مسلمان سرازیر شود تا در یک همکاری مشترک علمی، کشورها بتوانند در سطوح منطقه ای و جهانی از علوم و یافته های یکدیگر بهره مند شوند.
رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم با اشاره به روند جهانی شدن، گفت: مساله جهانی شدن، خوب یا بد در دنیا ظهور پیدا کرده و برگشت پذیر هم نیست و ما باید از این فرصت به صورت بهینه استفاده کرده و در این مسیر از قابلیت های آموزش عالی از قبیل سرمایه امنیتی، سرمایه اجتماعی، سرمایه مالی، سرمایه فرهنگی و بالاخره سرمایه علمی در جهت اعتلای علمی و فرهنگی کشورمان به بهترین نحو استفاده کنیم.
سالار آملی افزود: در خصوص سرمایه امنیتی اگر دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیلی به کشور خود بازگردند و صاحب پست های مهم شوند، به تقویت روابط دو کشور منجر می شود و سرمایه اجتماعی نیز به نوعی پذیرش رفتار دیگران در مقابل خودمان به حساب می آید.
وی سرمایه فرهنگی را اخذ موارد مثبت فرهنگی از دانشجویان خارجی و بالعکس تعریف کرد و سرمایه علمی را شامل دیدگاه خاص کشورها به مسائل علمی دانست که در این خصوص اعطای بورس تحصیلی می تواند به نفع کشورمان تمام شود.
رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود مواردی همچون مشکلات هویتی و ضعف در هویت شناسی ملی و محلی، نبود هنر موثر در ارتباطات جهانی و هدایت قوانین بین المللی را از جمله چالش های بین المللی شدن ذکر کرد.
سالارآملی ادامه داد: چنانچه آموزش عالی هم به صورت بسته عرضه شود، تبعاتی از قبیل فرار مغزها، افزایش هزینه تحقیقات، به وجود نیامدن رقابت منطقه ای و جهانی و بالاخره عدم رقابت استانداردهای بالا و قابل قبول را در پی خواهد داشت. 
وی همچنین اساسی ترین شاخص های بین المللی شدن دانشگاه ها را شناخت مشکلات منطقه و روند تحقیقات و آموزش در بخش آموزش عالی، پذیرش دانشجویان خارجی، رفت و آمد استادان خارجی و داخلی، ایجاد دوره های مشترک با دانشگاه های برتر جهان و همچنین انجام پروژه های مشترک با دیگر کشورها عنوان کرد.
قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل به سفر 8 وزیر علوم و 93 رئیس دانشگاه به کشورمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعریف 140 پرو‍ژه مشترک با دانشگاه های خارج از کشور، وجود 50 کرسی زبان فارسی در دانشگاه های خارجی و همچنین ورود هزار و 484 استاد دانشگاه خارجی به داخل کشور، نشان دهنده تحرکات مثبت دانشگاه ها در جهت بین المللی شدن است.
وی یادآور شد: به عنوان نمونه، دو قرارداد علمی و فناوری از طرف دانشگاه های علامه طباطبائی، ملایر و تربت حیدریه هر کدام به ارزش یک میلیون یورو با دانشگاه های خارجی منعقد شده است.
سالارآملی، آمار نامناسب جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه های ایران را یکی از ضعف های مشهود در رتبه بندی های جهانی برشمرد و از معاونان آموزشی دانشگاه ها خواست در جهت رفع این نقیصه تلاش کنند.
وی در تبیین نقشه راه برای همکاری های مشترک علمی و فناوری، حوزه نفوذ ایران را کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و تاجیکستان ذکر کرد و گفت: علاوه بر این، کشورهای همسایه و مسلمان نیز در نقشه راه ما برای همکاری های علمی قرار دارند.
وی همچنین از آلمان، روسیه، چین، ایتالیا و فرانسه به عنوان کشورهای حوزه راهبری از نظر ارتباطات علمی و فناوری مشترک با جمهوری اسلامی ایران نام برد و بر لزوم افزایش رفت و آمدها و مراودات علمی با این کشورها تاکید کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا