نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر افکار عمومی بر پذیرش فاژ درمانی

عموم مردم از ویروس‌های کشنده باکتری (باکتریوفاژها) به‌عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک آگاه هستند و آن را می‌پذیرند.

به گزارش سیناپرس همدان، یک مطالعه جدید منتشر شده در PLOS ONE نشان می دهد که عموم مردم از توسعه ویروس های کشنده باکتری به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها حمایت می کنند و تلاش های بیشتر برای آموزش باعث می شود آنها به میزان قابل توجهی از این درمان استفاده کنند.

بحران مقاومت ضد میکروبی (AMR) به این معنی است که عفونت‌هایی که قبلاً قابل درمان بودند می‌توانند باعث مرگ شوند. این امر توسعه جایگزین های آنتی بیوتیکی مانند فاژ درمانی را احیا کرده است که برای اولین بار بیش از یک قرن پیش مورد بررسی قرار گرفت اما در بسیاری از کشورها به نفع آنتی بیوتیک ها کنار گذاشته شد.

این مطالعه نشان می‌دهد که استقبال عمومی از فاژ درمانی در حال حاضر نسبتاً بالاست، و تشویق افراد به فکر کردن درباره داروهای جدید و مقاومت آنتی‌بیوتیکی، احتمال استفاده از آن را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

زمانی که فاژ درمانی بدون استفاده از کلمات خشن، مانند “کشتن” و “ویروس” و در عوض “شکارچی طبیعی باکتری ها” توصیف شود، پذیرش بیشتری وجود دارد.

افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، آگاهی بالایی از مقاومت آنتی بیوتیکی داشتند، 92٪ در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی شنیده بودند، اما فقط 13٪ گزارش کردند که قبل از بررسی در مورد فاژ درمانی شنیده بودند. میزان موفقیت و عوارض جانبی، مدت زمان درمان و جایی که دارو برای استفاده تأیید شده است بر ترجیحات درمانی آنها تأثیر گذاشت.

این مطالعه توسط سوفی مک کامون، کریلز ماکاروف، سوزان باندوچی و ویکی گلد از دانشگاه اکستر انجام شد.

دکتر باندوچی گفت: در حالی که فاژ درمانی هنوز توسط عموم بریتانیا درک نشده است، تحقیقات ما نشان می دهد که پذیرش و حمایت گسترده ای برای توسعه آن وجود دارد. قرار گرفتن در معرض اطلاعات بسیار محدود در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی و درمان های جایگزین آنتی بیوتیک ها به میزان زیادی پذیرش عمومی فاژ درمانی را افزایش می دهد.

دکتر گلد توضیح داد: کسانی که در این تحقیق شرکت داشتند می خواستند درباره فاژ درمانی بیشتر بدانند و پس از تکمیل نظرسنجی ما به این فکر افتادند تا در مورد این موضوع تحقیق کنند. قرار گرفتن در معرض اطلاعات بسیار محدود در مورد فاژ درمانی به طور قابل توجهی پذیرش را افزایش می دهد.

محققان کارگاهی را با حضور کارشناسان و بررسی تحقیقات فاژ برگزار کردند. آنها همچنین یک نظرسنجی انجام دادند که پذیرش، نظرات و ترجیحات عمومی بریتانیا را در مورد فاژ درمانی ارزیابی کرد. در مجموع 787 نفر این نظرسنجی را که در دسامبر 2021 توزیع شد، تکمیل کردند.

به یک گروه دو سناریو داده شد. در اولی با یک عفونت جزئی و در دومی با عفونتی مواجه شدند که به مدت سه ماه به آنتی بیوتیک ها پاسخ خوبی نداد. در هر سناریو، گروه ویژگی های انتخاب شده را بر اساس اهمیت آنها در تصمیم گیری در مورد پذیرش یا عدم پذیرش یک درمان رتبه بندی کردند.

به شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی یکی از چهار توصیف فاژ درمانی اختصاص داده شد و سپس برای ارزیابی پذیرش درمان مورد نظر قرار گرفتند. پذیرش فاژ درمانی در سطح بالایی بود. با این حال، توصیف فاژ درمانی با استفاده از کلمات خشن درک شده، مانند “کشتن” و “ویروس”، منجر به نرخ پذیرش کمتری نسبت به توضیحات جایگزین شد. علاوه بر این، شرکت‌کنندگانی که اخیراً با اطلاعات مربوط به مقاومت آنتی‌بیوتیکی و درمان‌های جایگزین مواجه بودند، فاژ درمانی را بیشتر پذیرفتند.

از 787 شرکت‌کننده‌ای که این نظرسنجی را تکمیل کردند، 213 پاسخ‌های کتبی درباره‌ی پتانسیل فاژ درمانی را بیان کردند. از این گروه، 38٪ علاقه خاصی به توسعه فاژ درمانی نشان دادند، در حالی که 17٪ دیگر به طور کلی از توسعه جایگزین های آنتی بیوتیک حمایت کردند.

سوفی مک کامون خاطرنشان کرد: یک مزیت فاژ درمانی اغلب حداقل عوارض جانبی است. تاکید بر این موضوع از طریق آموزش و بازاریابی ممکن است پذیرش عمومی فاژ درمانی را افزایش دهد.

اگرچه فاژ درمانی ممکن است چند سال با استفاده معمول بالینی در بریتانیا فاصله داشته باشد، فشارهای فزاینده ناشی از بحران AMR نیازمند ارزیابی پذیرش عموم بریتانیا از درمان‌های جایگزین است.

تمایل عمومی برای افزایش آموزش آشکار است. طرح‌هایی که به طور تعاملی کودکان را در تحقیقات فاژ درگیر می‌کنند، نه تنها برای درمان در حال حاضر هیجان ایجاد می‌کند، بلکه آگاهی را در نسلی که احتمالاً با جایگزین‌های آنتی‌بیوتیکی درمان می‌شوند، ارتقا می‌دهد.

منبع: PLOS ONE

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل