نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا اضافه وزن سبب فشار خون می شود؟

نتایج مطالعات یک تیم تحقیقاتی نشان می دهد که چاقی چگونه خطر ابتلای به فشار خون را افزایش می دهد . پروفسور میشایل کولی  از دانشگاه  موناش در شهر ملبورن استرالیا نشان داده است که هورمون سیری یا لپتین (leptin) ، کلید افزایش فشار خون محسوب می شود که از راه چاقی ایجاد می شود.

 تحقیقات جدید این تیم بین المللی نشان می دهد که چاقی و یا اضافه وزن یک عامل مهم و خطرناک در ابتلای به فشار خون و بیماری های قلبی – عروقی محسوب می شوند. در واقع این پژوهشگران عوامل مختلفی را که ممکن بود عاملی برای افزایش فشار خون باشد را مورد بررسی قرار دادند . در ابتدا توضیح منطقی و دقیق برای ارتباط بین چاقی و فشار خون بالا وجود نداشت.

قابل ذکر است که لپتین  پروتئینی است که به وسیله بافت چربی در بدن انسان ساخته و در خون رها شده  و از راه های مختلف موجب کاهش اشتها می‌شود، در واقع  وظیفه اصلی این هورمون ، جلوگیری از چاق شدن انسان است.

 در تحقیقات پیشین در این زمینه، مشخص شده بود که لپتین با تحریک سیستم عصبی سمپاتیک سبب افزایش فشار خون می شود . تحقیقات جدید این تیم بین المللی نشان می دهد که چاقی و یا اضافه وزن یک عامل مهم و خطرناک در ابتلای به فشار خون و بیماری های قلبی – عروقی محسوب می شوند. در واقع این پژوهشگران عوامل مختلفی را که ممکن بود عاملی برای افزایش فشار خون باشد را مورد بررسی قرار دادند . در ابتدا توضیح منطقی و دقیق برای ارتباط بین چاقی و فشار خون بالا وجود نداشت.

پروفسور کولی با همکاری پژوهشگران بریتانیایی و امریکایی به آزمایش های گسترده و مطالعات دقیق موش ها و انسان ها پرداختند تا از این طریق مشکلات تولید و فرآیند هورمون لپتین در گروهی از بیماران را پیدا کنند. سپس آنها عوامل کشف شده را با افراد سالم مقایسه کردند تا با توجه به نتایج به دست آمده بتوانند ارتباط این دو موضوع را با یکدیگر پیدا کنند .

همانگونه که ذکر شد ، در واقع لپتین به عنوان یک سیگنال و اخطار برای ذخایر انرژی عمل می کند و باعث تنظیم مصرف انرژی و احساس گرسنگی می شود. در واقع افرادی که وزن کم می‌کنند ، میزان لپتین بدنشان کاهش پیدا می‌کند ، چرا که بدن سعی می‌کند با این کاهش وزن مخالفت کند و از ذخایر انرژی خود ( بافت‌های چربی )  استفاده کند.  

این پژوهشگران دریافتند  با اینکه برخی از افراد چاق که به دلیل اختلالات ژنتیکی فاقد لپتین هستند ، از فشار خون پایین برخوردارند .  

پژوهش های این افراد نشان می دهد که فشار خون موش هایی که از سیگنال های طبیعی لپتین برخوردار هستند، وقتی که با یک رژیم غذایی پر چرب شروع به چاق شدن می کنند ، روند افزایشی پیدا می کند. در صورتی که این اثرات در موش هایی که فاقد لپتین هستند و یا لپتین موجود در بدنشان به دلیل نقص و یا سد گیرنده لپتین عمل نمی کند ، دیده نمی شود.

آزمایش ها همچنین نشان داده اند که سیگنال های لپتین برای تحریک چاقی و افزایش فشار خون لازم است و مطالعات بالینی در انسان های بسیار چاق نیز نتایج مشابه را در بر داشته است. با توجه به این نتایج پروفسور میشایل کولی اعلام کرد که به خوبی مشخص است که فشار خون بالا در اثر چاقی به وجود می آید . او در ادامه اظهار داشت که پژوهش ها و مطالعات این تیم تحقیقاتی ، مکانیزم پنهان در این زنجیر را توضیح می دهد که لپتین هورمون ترشح شده از بافت چربی ، فشار خون را افزایش می دهد.

پژوهشگران معتقدند که هدف قرار دادن این هورمون برای مبارزه با چاقی و مشکلات مرتبط با آن همچون فشارخون بالا و بیماری های قلبی – عروقی می تواند راه حل مفیدی باشد تا افراد بسیاری از این بیماری ها رها شوند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در  مجله تخصصی  Cell به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل