مدیریت تیم کوک در اپل ۵ ساله شد

 شاید در آن روزی که تیم کوک، به عنوان مدیرعامل اپل به هیئت مدیره و همینطور علاقه مندان به دنیای فناوری معرفی شد، هرگز تصور نمی کرد که تنها تا 6 هفته دیگر فرصت دارد تا از تجربیات و دانش استیو جابز، این اعجوبه دنیای تکنولوژی استفاده کند و طولی نکشید که اهالی کوپرتینو جابز را از دست دادند.

هم اکنون که اپل تحت رهبری تیم کوک به جلو گام برمی دارد، به عنوان ارزشمندترین برند در جهان شناخته می شود و نقشی کلیدی در بازار جهانی تکنولوژی ایفا می کند. به طوری که درطی سال مالی گذشته، این شرکت درآمدی بالغ بر 53 میلیارد دلار را به دست آورد. رقمی قابل توجه که برای درک بهتر آن باید گفت که از مجموع درآمد چهار کمپانی آلفابت، فیس بوک، مایکروسافت و آمازون نیز بیشتر است.

اما در طی ماه های اخیر، رشد درآمدهای اپل، روندی نزولی را در پیش گرفت و به دنبال آن، ارزش سهام این شرکت نیز با کاهشی چند دلاری همراه شد. اینجاست که بسیاری از تحلیلگران، با ابراز نگرانی از آینده این کمپانی، این سوال را مطرح می کنند که آیا اپل می تواند باری دیگر به روزهای اوج خود در گذشته برگردد؟

به گفته تیم کوک، خانواده محصولات اپل، از زمانی که وی مسئولیت رهبری این شرکت را بر عهده گرفته است، توسعه یافته و شاهد عرضه محصولات متنوعی هستیم اما هر کدام از این محصولات، چالش های خاص به خود را دارند که می بایست به خوبی برآورده و برطرف شوند.

به عنوان مثال، گوشی های آیفون، چیزی حدود دو سوم مجموع درآمدهای این شرکت را تشکیل می دهند و اخیراً نیز اپل، فروش یک میلیاردمین گوشی خود را جشن گرفت. اما به نظر می رسد که موفقیت تمام نشدنی گوشی های آیفون، می تواند بلای جان این کمپانی شود و آینده این شرکت را به خطر بیاندازد.

اپل در دو گزارش مالی اخیر خود اعلام کرد که فروش گوشی های آیفون در طی دو بازه زمانی سه ماهه، با افتی محسوس همراه بود که این اتفاق در طی 13 سال اخیر، بی سابقه بود و تعجب بسیاری از تحلیلگران را برانگیخت.

البته این کاهش تقاضا تنها برای گوشی های آیفون نبود و محصولات دیگری همچون تبلت آیپد و ساعت اپل واچ نیز با روزهای اوج فروش خود فاصله گرفتند و افت فروشی قابل توجه را تجربه کردند که همه این موارد، می توانند زنگ خطر را برای کوپرتینویی ها به صدا در آورند.

به گزارش تابناک،اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، به نظر می رسد که جایگاه اپل در دنیای تکنولوژی رفته رفته کمرنگ تر خواهد شد و آن چه که می تواند تشدید کننده این روند باشد، عدم تغییر و تحول در استراتژی و همچنین عرضه محصولات نوآورانه از سوی این کمپانی خواهد بود. از این رو، "تغییر" و به دنبال آن"تکامل" می تواند تنها راه گشای تیم کوک و کمپانی اپل برای بازگشت به روزهای اوج باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا