نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تمام نوزادان استان غربالگری شنوایی خواهند شد

سینا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به موضوع جوانی جمعیت، گفت: در حوزه بهداشت، تقریبا این رویکرد دنبال می شود که به جز مراقبت‌های دوران بارداری، تمام نیازها به ویژه غربالگریها را هم انجام دهیم.

به گزارش سینا پرس فارس، عباس رضاییان‌زاده دوشنبه یکم خردادماه در یک کنفرانس خبری در خصوص بحث جوانی جمعیت، با بیان اینکه تا شهریورماه سال آینده تمام نوزادان استان غربالگری شنوایی خواهند شد، گفت: در سال گذشته، ۸۵ درصد نوزادان تحت پوشش خدمات غربالگری قرار گرفته اند که تا پایان امسال این پوشش ۱۰۰ درصدی می شود و افراد شناسایی شده برای دریافت و کاشت حلزون شنوایی به صورت رایگان معرفی می شوند.

وی اظهار کرد: برخی بیماری‌های ارثی وجود دارد که اگر در همان روزهای ابتدایی بارداری تشخیص داده شود شرایط کاملا متفاوت خواهد شد و از معلولیت به محدودیت اندکی میانجامد. در حالی‌که در هیچ استان و شهری همه همه مراکز وارد طرح غربالگری نشده‌اند اما در فارس ١٠٠ درصد مراکز، تحت پوشش غربالگری بیماریهای متابولیک ارثی هستند و .٥٦٢ مورد تشخیص در این باره در فارس داشته‌ایم.

رضاییان‌زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته تمام شهرستان‌های استان فارس مجهز به مرکز پیشگیری و درمان سالک شدند. در دی ماه نیز تعداد بیماران مبتلا به سالک افزایش یافت چون بیماریابی انجام شد. تمام اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز فارس هم شناسایی و در شش ماهه دوم سال گذشته از نظر ابتلا به سل و سالک غربالگری شدند.

شناسایی ۲۸ هزار و ۳۹۱ مورد بیمار مبتلا به فشارخون بالا که از بیماری خود آگاه نبودند؛ همچنین شناسایی و غربالگری ۴۳ هزار و ۵۲۸ مورد دیابت و پیش دیابت که پس از ارزیابی ۹ هزار و ۸۲۶ مورد دیابت داشتند؛ غربالگری ۳۰۱ هزار و ۲۹۱ مورد سرطان پستان، ۲۸۰ هزار و ۴۵۶ مورد غربالگری سرطان روده بزرگ و ۲۳۵ هزار و ۲۶۳ مورد غربالگری سرطان دهانه رحم از دیگر اقدامات معاونت بهداشت در زمینه غربالگری در سال ۱۴۰۱ بوده است که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آن اشاره کرد.

به گفته رضاییان زاده، خدمات غربالگری و شناسایی پوکی استخوان در سالمندان استان، دیگر بسته مراقبتی دانشگاه در ارائه خدمت به گروه های هدف جامعه می باشد که در تمامی شهرستان های استان عملیاتی شده است.

وی همچنین گفت: در بحث بهداشت کارخانه‌ها نیز خانه بهداشت در کارخانه‌ها تشکیل و همه کارگران تحت غربالگری قرار گرفته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نظارت‌ها در بخش بهداشتی دقیق انجام می‌شود اما کسی که عادت به تخلف کرده تکرار تخلف می‌کند و هزینه جرم هم پایین است، عنوان کرد: طرح خانه بهداشت عشایری نیز در دانشگاه علوم پزشکی مطرح و اکنون ٤٦ خانه بهداشت عشایری با حضور بهورزان عشایری فعال است. پوشش خانه عشایری در حال حاضر به ١٠٠ درصد رسیده است.

رضاییان‌زاده مجددا در خصوص بحث جوانی جمعیت گفت: این موضوع تکلیفی برای کل نظام است و ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ٢٦٢ مصوبه در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه داشتیم که ٩٥ درصد آن اجرایی شده است.

او خاطرنشان کرد: نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سایر مجموعه‌های دانشگاه در خصوص جوانی جمعیت اقداماتی در این باره از جمله برگزاری کارگاههایی با عنوان اسیب‌های تک فرزندی، مسابقات کتابخوانی، مشاوره، پیگیری اعطام وام به کارمندان، جشن ازدواج کارکنان، منع مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی، رونمایی از سایت جوانی جمعیت، دیدار با خانواده‌های باشکوه، راه‌اندازی کلینیک جوانی جمعیت در درمانگاه شهید مطهری، تقدیر از پژوهشگران برتر، معرفی ماماهای نمونه، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، تشکیل کمیته بیمه ویژه زوجین نابارور و … انجام داده‌اند.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل