استفاده از زهر در سلاح های پیش از تاریخ

وانیتا بورجیا (Valentina Borgia) از بخش تحقیقات باستان شناسی موسسه مک دونالد (McDonald Institute for Archaeological Research) از دانشگاه کمبریج انگلستان ، یک تکنیک جدید را ایجاد کرد که به همراه میشل کارلین (Michelle Carlin) شیمیدان پزشکی دانشگاه نورثامبریا (Northumbria University) انگلستان توانست سموم آغشته شده به مصنوعات باستان شناسی را شناسایی کند.

وانیتا بورجیا تصور می کند که شکارچیان در سی هزار سال پیش ، از سم ها برای شکار کردن استفاده می کردند چرا که شواهد و آثار آن در نمونه های مجموعه های نگهداری شده در موزه قابل مشاهده است . آزمایش های اولیه از تیر و پیکان های شش هزار ساله مصری نشان می دهد که بخش باقی مانده سیاه رنگ نوک آنها آغشته به نوعی سم گیاهی بوده است .

بورجیا طی توضیحات خود در مصاحبه ای مطبوعاتی اظهار داشت : " در واقع استفاده از این سموم حس خوبی در مردم آن زمان ایجاد می کرده است . به نظر می رسد که سلاح های پارینه سنگی با سر نیزه های سنگی به اندازه کافی به سم کشنده آغشته نبوده تا باعث بی حرکت شدن یا کشته شدن حیوانات بزرگی چون گوزن قرمز شود .

او در ادامه یادآور شد که سموم گیاهان فراوان بوده و مردم پیش از تاریخ  از محیط زیست اطراف خود که در آن زندگی می کردند ، اطلاع داشتند . آنها نسبت به گیاهان خوراکی ، دارویی و یا سمی آگاه بودند . قابل ذکر است که در آن زمان ساخت یک سم آسان و اقتصادی بوده و حداقل خطر را در بر داشته است . علاوه بر این ، ساخت سموم بخشی از سنت و مراسم شکار محسوب می شده است .