نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصرف گرایی بیماری جدی انسان معاصر

مصرف گرایی را می توان بیماری همه گیر جوامع امروزی دانست. بیماری که کمابیش گریبان همه جوامع را اعم از مدرن و در حال توسعه یا عقب مانده گرفته است.

به گزارش سیناپرس، آمارهای ارائه شده از سوی بانک جهانی نشان دهنده این حقیقت تلخ است که بیست درصد طبقه ثروتمند در سراسر دنیا  بیش از هفتاد و شش درصد مصرف را انجام داده و تنها یک و نیم درصد مصرف گرائی انجام شده در این آمار توسط افراد فقیر  صورت پذیرفته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد از سال 1995 مصرف گرایی روزافزون در جوامع بشری موجب گسترده شدن شکاف میان فقیر و غنی از یکسو و نابودی منابع زیست محیطی سیاره زمین از سوی دیگر شده است. البته باید اذعان داشت که این مصرف گرایی افراطی در میان طبقه ثروتمند کشورهای فقیر و در حال توسعه نیز تبدیل به یک خرده فرهنگ فراگیر شده و این گروه با استفاده از منابع مالی و ثروت خود، رقابتی تنگاتنگ با همتایان اروپائی خود دارند .

آمار سالیانه زیر نشان دهنده میزان مصرف بسیار زیاد و به عبارتی عمق اسراف و هدر رفتن سرمایه و منابع جهانی توسط کشورهای مختلف است :

منطقه جغرافیائی و کالای مصرفیمیزان مصرف
هزینه لوازم آرایش در کشور آمریکاسالانه ۸ میلیارد دلار
هزینه بستنی در اروپاسالانه ۱۱ میلیارد دلار
هزینه  عطر و ادوکلن در اروپا و کشور آمریکاسالانه ۱۲ میلیارد دلار
هزینه  غذای حیوانات خانگی در اروپا و  کشور آمریکاسالانه ۱۷ میلیارد دلار
هزینه سرگرمی های تفننی در ژاپنسالانه ۳۵ میلیارد دلار
هزینه دخانیات در اروپاسالانه 50  میلیارد دلار
هزینه نوشیدنی های الکلی در اروپاسالانه ۱۰۵ میلیارد دلار
هزینه مواد مخدر در سراسر جهانسالانه ۴۰۰  میلیارد دلار
هزینه عملیات نظامی در سراسر جهانسالانه بیش از ۷۸۰  میلیارد دلار

این هزینه های سرسام آور در حالی در سراسر دنیا بدون هیچ توجیه عقلانی مصرف می شود که در بسیاری از نقاط دنیا و برخی کشورهای آفریقائی ، انسان های زیادی در حال تلاش تنها برای سیر کردن شکم خود و برآوردن نیازهای اولیه زندگی هستند.

به گزارش سیناپرس، این موضوع در حالی صورت می گیرد که حتی مسئولین اقتصادی کشورهایی که در صدر مصرف گرایی قرار دارند به این موضوع اذعان دارند که سالانه در سطح جهان هزینه هائی به مراتب کمتر برای ده ها مورد حیاتی زندگی بشری پرداخت می شود . به گواه مرکز آمار توسعه انسانی کشور ایالات متحده آمریکا سالانه در سطح جهان برای مواردی حیاتی مبالغی بسیار کمتر هزینه می شود .

*برخی از این آمارها عبارتند از :

منطقه جغرافیائی ومورد مصرفیمیزان اختصاص یافته
مجموع بودجه های آموزشی در سطح جهانسالانه ۶  میلیارد دلار
هزینه ارائه آب آشامیدنی و فاضلاب در سطح جهانسالانه ۹ میلیارد دلار
هزینه ارتقای سلامت زنان در سطح جهانسالانه ۱۲ میلیارد دلار
هزینه ارتقای سلامت و تغذیه در سطح جهانسالانه ۱۳ میلیارد دلار

با یک مقایسه ساده می توان دریافت که متاسفانه انسان دنیای امروز بیشترین هزینه ها را برای مواردی بی اهمیت و بعضا مضر برای خود و دیگر انسان ها پرداخت کرده و در برابر ، مواردی حیاتی مانند ارتقا سطح سلامت و تغذیه ، هزینه های دریافتی به مراتب کمتری به خود اختصاص داده اند .

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت فرهنگ مصرف گرایی در جوامع مختلف بستگی مستقیم به فرهنگ مردم آن سرزمین دارد برای نمونه در برخی کشورها مانند هندوستان فرهنگ قناعت با رگ و پود جامعه آمیخته شده و در حقیقت اسراف و زیاده روی به منزله یک ناهنجاری اجتماعی نگریسته می شود.

ترجمه: نیروانا محمدحسینی

منبع: globalissues

خروج از نسخه موبایل