درمان قاعدگی دردناک با «ویتامین ب 1»

قاعدگی دردناک یا اصطلاحا «دیسمنوره» اختلال شایعی در زنان است که بر اساس آمارها بین 60 تا 93 درصد زنان به آن دچار می شوند. این درد که به دنبال افزایش سطح هورمون «پروستاگلاندین» به وجود می آید در ناحیه شکم و لگن احساس شده و ممکن است علائم دیگری مثل تهوع، بی اشتهایی، اسهال، خستگی، تحریک پذیری و سردرد را به همراه داشته باشد. این مشکل معمولا به دو صورت وجود دارد: نوع اولیه و نوع ثانویه. در دیسمنوره اولیه غالبا مشکل خاصی در دستگاه تناسلی زن وجود ندارد و درد حداکثر دو تا سه روز طول می کشد. ولی در دیسمنوره ثانویه وجود بیماری هایی در لگن باعث تداوم درد به مدت پنج تا هفت روز می گردد.

برای درمان قاعدگی دردناک نوع اولیه اغلب از روش های متفاوتی مثل استراحت، ورزش، استفاده از پارچه گرم، نوشیدن چای و به کارگیری گیاهان دارویی استفاده می شود ولی استفاده از داروهای مسکنی نظیر مفنامیک اسید و ایبوپروفن که دارای عوارض متعددی نیز می باشند شیوع بیشتری دارد.

برای درمان قاعدگی دردناک نوع اولیه اغلب از روش های متفاوتی مثل استراحت، ورزش، استفاده از پارچه گرم، نوشیدن چای و به کارگیری گیاهان دارویی استفاده می شود ولی استفاده از داروهای مسکنی نظیر مفنامیک اسید و ایبوپروفن که دارای عوارض متعددی نیز می باشند شیوع بیشتری دارد. لذا تحقیقات برای یافتن روش های موثرتر و همچنین داروهای کم یا بی خطر برای رفع این عارضه ادامه دارد.

در این راستا پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای همدان و تویسرکان استفاده از ویتامین ب 1 را به عنوان یک داروی کم عارضه برای رفع قاعدگی دردناک یا دیسمنوره اولیه مورد بررسی و آزمایش قرار داده اند.

در این پژوهش که به شیوه کارآزمایی بالینی انجام شده 124 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد همدان که مجرد، مبتلا به دیسمنوره اولیه و دارای سیکل قاعدگی منظم بودند مشارکت داشته اند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که شدت درد در دخترانی که از ویتامین ب 1 استفاده کرده اند در مقایسه با سایر دختران مشارکت کننده، به طور چشمگیر و قابل توجهی کاهش یافته است. به علاوه نتایج حاکی از آن است که این دارو هیچ گونه عارضه جانبی و یا حساسیتی را برای بیماران به وجود نیاورده است.

 محققین با توجه به این یافته های ارزشمند که در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در نشریه «مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی» منتشر گردیده، پیشنهاد نموده اند که استفاده از ویتامین ب 1 به عنوان یک روش دارویی موثر در بهبود قاعدگی دردناک نوع اولیه جایگزین داروهای پرعارضه گردد.

بنا بر اظهار این پژوهشگران، مصرف داروهای پرعارضه ای مثل مفنامیک اسید و ایبوپروفن می تواند ناراحتی های گوارشی متعددی مثل تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، زخم معده و همچنین عوارضی چون سرگیجه، سردرد، بی خوابی، عوارض خونی، کبدی و کلیوی را به همراه داشته باشد.

گفتنی است ویتامین ب 1 اولین ویتامین کشف شده محلول در آب است که در فعالیت های مختلفی نظیر خون سازی، متابولیسم کربوهیدرات ها، فعالیت سیستم عصبی مرکزی و سیستم عضلانی نقش دارد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: آزادی مقتدر، م. و جنابی، ا. 1395. بررسی تاثیر ویتامین ب 1 بر شدت دیسمنوره اولیه. مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی، 6(1): 7-1.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا