نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جنگ با دیابت به کمک سلول های بنیادی

پژوهشگران  حوزه سلول های بنیادی دانشگاه هاروارد به صورت رسمی از دستیابی به موفقیتی عمده در درمان بیماری دیابت نوع یک خبر دادند. این تیم پژوهشی که تحت نظر پرفسور داوگ ملتون به مدت بیست و سه سال به بررسی بیماری دیابت ، عملکرد و راه های درمان آن پرداخته بودند سرانجام موفق به یافتن راه حلی برای تولید حجم زیاد انسولین مورد نیاز بدن بیماران شدند. این تیم پژوهشی اعلام کرد که بر اساس ویژگی های ساختاری سلول های بنیادی جنین انسان ، می توان دیابت نوع یک را درمان کرد.

سلول های بنیادین جنین انسان نقطه شروع این روند درمانی محسوب شده و از این طریق دانشمندان برای نخستین بار قادر به ساخت انسولین انسانی کاملا مشابه سلول های بتا شدند. این فرایند می تواند برای پیوند ، جا به جا سازی و همچنین ساخت داروهای مربوط به دیابت کاربری داشته باشد.

بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت دانشگاه هاروارد ، سلول های بنیادین جنین انسان نقطه شروع این روند درمانی محسوب شده و از این طریق دانشمندان برای نخستین بار قادر به ساخت انسولین انسانی کاملا مشابه سلول های بتا شدند. این فرایند می تواند برای پیوند ، جا به جا سازی و همچنین ساخت داروهای مربوط به دیابت کاربری داشته باشد.

پرفسور ملتون ضمن اعلام خبر فوق اعلام کرد که این آزمایش ها بر روی حیوانات نتیجه بخش بوده و وی امیدوار است طی چند سال آینده نخستین عملیات پیوند این سلول های بنیادی را روی  انسان ها انجام دهد. وی اعتقاد دارد تنها یک گام دیگر برای درمان قطعی این بیماری باقی مانده است .

گفتنی است که فرزند این پرفسور دانشگاه هاروارد از دیابت نوع یک رنج می برد و وی امیدوار است با این کشف در گام نخست بتواند فرزند خود را مداوا کند.

منبع: harvard.edu/gazette

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل