نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آسیب رگ های خونی می تواند عامل آلزایمر باشد

به گزارش سیناپرس همدان، طبق تحقیقات محققان Cedars-Sinai که در مجله Alzheimer’s & Dementia منتشر شده است، ناهنجاری های عروق خونی در چشم عامل اصلی پیشرفت بیماری آلزایمر است. این تغییرات مربوط به تغییرات در مغز است که امکان جدیدی را برای تشخیص زودهنگام ارائه می دهد.

دکتر مایا کورونیو هاماویی، استاد عصب شناسی، جراحی مغز و اعصاب و علوم زیست پزشکی در Cedars-Sinai و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این مطالعه درک جدیدی از تغییرات عروقی مرتبط با بیماری آلزایمر، به ویژه در شبکیه، لایه بافت عصبی در پشت چشم ارائه می‌کند. همچنین به آسیب‌هایی که بیماری آلزایمر به رگ‌های خونی شبکیه وارد می‌کند اشاره می‌کند و یک مسیر جدید و غیرتهاجمی را برای تشخیص زودهنگام و نظارت بر پیشرفت بیماری ممکن می‌سازد.

محققان رگ های خونی شبکیه چشم جمع آوری شده از 24 اهدا کننده انسانی مبتلا به بیماری آلزایمر، 10 اهدا کننده با اختلال شناختی خفیف و 27 اهدا کننده را با شناخت طبیعی مقایسه کردند.

در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر و اختلال شناختی خفیف، آنها یکی از اولین نشانه های بیماری آلزایمر را تا به امروز پیدا کردند: اختلال در سد خونی شبکیه، جایی که سلول های محکم به هم متصل شده مانع از ورود مواد مضر به بافت شبکیه می شوند.

هاوشن شی، دانشمند پروژه و اولین نویسنده این مطالعه گفت: در بیماران مبتلا به آلزایمر، ما متوجه شدیم که 70 درصد کمبود در آن سد وجود دارد، به این معنی که مواد مضر می توانند از بافت شبکیه عبور کرده و وارد آن شوند. ما می بینیم که این خیلی زود اتفاق می افتد، در بیمارانی که فقط نقص عملکردی خفیف دارند.

آسیب به سد خونی شبکیه به شدت با وضعیتی به نام آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی (CAA)، تجمع پروتئین‌های آمیلوئید در رگ‌های خونی کوچک، و سایر بیماری‌های عروقی در مغز مرتبط بود.

کورونیو هاماویی گفت: در حال حاضر، تنها راه برای تشخیص CAA در بیماران، نمونه های بافت مغز پس از مرگ است. با تحقیقات بیشتر و توسعه تصویربرداری پیشرفته شبکیه، آسیب عروقی و سد خونی شبکیه می تواند اولین فرصت را برای تشخیص CAA در بیماران زنده به ما بدهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که رسوبات پروتئینی به نام آمیلوئید بتا 40 در شریان های شبکیه بیماران مبتلا به آلزایمر انباشته می شود که باعث سفت شدن شریان ها، اختلال در جریان خون و جلوگیری از پاکسازی شریان ها از مواد مضر از شبکیه می شود. کورونیو-هاماوی گفت که مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا رسوبات به دلیل آسیب رگ های خونی تجمع می یابند یا واقعاً باعث آسیب می شوند ضروری است.

کورونیو هاماوی گفت: بافت‌های شبکیه و مغز غنی از رگ‌های خونی هستند و تامین خون بالا برای عملکرد آنها ضروری است. محدودیت تامین خون، که ممکن است به دلیل آسیبی که ما نشان می‌دهیم در اینجا اتفاق بیفتد، به این معنی است که این سلول‌ها اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند.

کورونیو هاماوی گفت که تصویربرداری پیشرفته شبکیه، که رگ های خونی و تجمع پروتئین را به صورت غیرتهاجمی در بیماران زنده بررسی می کند، در حال توسعه است، اما هنوز توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است.

کیت ال بلک، رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب و صندلی روث و لارنس هاروی در علوم اعصاب در Cedars-Sinai گفت: شبکیه به عنوان یک گسترش آناتومیکی مغز، به طور گسترده به عنوان پنجره ای برای اختلالات سیستم عصبی مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است. این کار به پیشرفت های اخیر در تصویربرداری پیشرفته شبکیه و شناسایی سایر نشانگرهای زیستی شبکیه برای پیشرفت علم تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر می افزاید.

در همین حال، کورونیو هاماوی به مردم توصیه می‌کند که برای حفظ سلامت سیستم گردش خون خود، از جمله عروق خونی در شبکیه و مغز، برای کمک به جلوگیری از CAA و زوال عقل، هر کاری که می‌توانند انجام دهند.

کورونیو هاماوی گفت: کنترل فشار خون بالا، خوردن یک رژیم غذایی سالم کم قند، کاهش مصرف الکل و پرهیز از استعمال دخانیات به جلوگیری از التهاب مزمن و آسیب به عروق خونی کمک می کند. مطالعه ما نشان می دهد که آسیب عروق خونی عنصر اصلی در پیشرفت بیماری آلزایمر است.

منبع: Alzheimer’s & Dementia

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل