نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی و ساخت دستگاه سی ان سی رومیزی با دقت ده میکرون

پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری ایلام موفق به طراحی و ساخت دستگاه سی ان سی رومیزی با دقت ده میکرون شده اند؛ دستگاهی که پیش از این وارداتی بود اما اینک صفر تا صد آن در داخل تولید می شود.

امین رستمیان، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از نیازهایی که امروزه صنایع ما به آن مواجه هستند، میکرو سی ان سی هایی است که از دقت بالایی برخوردار باشند. اهمیت این مساله باعث شد تا شرکت ما دو سری دستگاه ماشین کاری سی ان سی رومیزی2236 Zm  و Bm 1618 تولید کند. این دستگاه ها در سه محورX، Y و Z به وسیله یک فلز دوار کار براده برداری را انجام می دهند.

وی درباره مشخصات هریک از این دستگاه ها اظهارداشت: دستگاه ماشین کاری سی ان سی رومیزی  Zm 2236 قالبلیت لایه برداری، برش و حکاکی سه بعدی انواع چوب، ام دی اف، پلکسی گلاس، گرافیت، تفلون، موم قالب سازی، انواع شاخ، عاج و… را تا ضخامت 28 میلی متر را دارد. همچنین از این دستگاه می توان برای تولید انواع ظروف چوبی، ساعت چوبی، عینک چوبی، کفی کفش های طبی( ارتوپدی) استفاده کرد.

رستمیان افزود: دستگاه ماشینکاری سی ان سی1618 Bm نیز در ابعاد رومیزی است. این دستگاه نیز قابلیت لایه برداری، برش و حکاکی سع بعدی انواع چوب، ام دی اف، پلکسی گلاس، گرافیت، تفلون، موم قالب سازی انواع شاخ ،عاج و … را تا ضخامت 15 میلی متر دارد. همچنین از این دستگاه می توان برای تولید انواع پلاک های تابلو برق با دقت بالا و با قابلیت متنوع انواع فونت های فارسی و انگلیسی  استفاده کرد.

وی بیان کرد: این دستگاه ها پیش از این وارداتی بودند و عمدتا از کشورهای اروپایی و آمریکا به کشور وارد می شدند اما اکنون صفر تاصد این محصول با همان کیفیت و نصف قیمت نمونه های مشابه خارجی  توسط محققان این مجموعه طراحی و تولید می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: این دستگاه ها در صنعت غالب سازی، مشاغل خانگی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کاربرد دارد و اکنون به مرحله تجاری سازی رسیده و  به کشورهایی مانند عراق، عمان، ازبکستان و امارات صادر می شوند.

وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و در این زمینه افزود: بخش عمده ای از مشکل ما برای اجرای این طرح مربوط به سرمایه در گردش است. بخش دیگر نیز در ارتباط با حمایت هایی است که در قالب تحقیق و توسعه به آن نیاز داریم. امیدواریم با حمایت های دولت و مسوولان این مشکلات مرتفع شوند.

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل