نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش روسیه برای حذف دلار از اقتصاد جهان

در پی شروع جنگ روسیه و اوکراین، تحریم های وسیعی علیه روسیه وضع شده و این موضوع منجر به شکل گیری یک جبهه اقتصادی جدید با محوریت روسیه و چین علیه غرب شده است. در این میان روسیه تلاش می کند دلار را از اقتصاد جهانی حذف کند.

به گزارش سیناپرس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سی و یکمین مجمع شورای سیاست خارجی و دفاعی این کشور که روز شنبه برگزار شد گفت:روند دلارزدایی عملی در سراسر جهان آغاز شده است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: دلارزدایی چه در عمل و چه در سخنرانی های مفهومی در سراسر جهان آغاز شده است. برای نمونه برزیل در چارچوب بریکس، پیشنهاد کرد که در اجلاس آتی در ماه اوت باید وظایف حفاظت از تراکنش های مالی در این مجمع، حفاظت از بانک توسعه جدید در برابر سوء استفاده از نقش دایمی دلار مورد توجه قرار گیرد. وزیر امور خارجه روسیه همچنین با بیان اینکه این کشور متحدان و دوستان همفکر زیادی دارد، گفت: روسیه می بیند که غرب با چه شدتی نمایندگان خود را به کشورهای دیگر می فرستد و از آنها می خواهد که  تمام روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری خود را با روسیه قطع کنند. آنها فهرست های متعددی را منتشر می کنند که کالاهایی را که باید برای صادرات به روسیه ممنوع شود، معرفی می کنند.

وزیر امور خارجه روسیه در این سخنرانی گفت: اجازه دهید تکرار کنم، کشورهای غربی به خوبی می ‌دانند که چگونه با مشکلاتی که خودشان برای کشورهای دیگر ایجاد می‌ کنند، بازی کرده و احتمالاً در کوتاه ‌مدت یک نتیجه و منافع مشخصی خواهند داشت، غربی ها و در راس آن ها آمریکایی ‌ها، باید بدانند شاخه ‌ای را که روی آن نشسته ‌اند را بریده و با وضع تحریم های گسترده علیه بسیاری از کشورها، ارکان مالی خود از جمله صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و اهمیت دلار در اقتصاد جهان را از بین می‌برند.

به گزارش سیناپرس، پیش از این،  دکتر وائولا سامبو  استاد دانشگاه آفریقای جنوبی و کارشناس اقتصاد و مدیریت جهانی در این رابطه گفته که اقداماتی برای ایجاد یک ارز ذخیره برای اهداف تجاری توسط کشورهای بریکس به عنوان دلارزدایی تلقی می شود. این فعالیت ها می تواند وابستگی به دلار را از بین ببرد.

مترجم: مریم عالمی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل