نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ورود 100 قلم داروی تولید داخلی به بازار از دستاوردهای دولت در 3 سال گذشته

 سید حسن قاضی زاده هاشمی در پانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران افزود: عرضه 100 قلم دارو نمایشی نبوده و در حال حاضر توسط مردم استفاده می شود؛ سهم تولید داخلی در بازار دارو از 62 درصد به 70 درصد رسیده است.
هاشمی افزایش 11میلیونی بیمه شدگان در راستای طرح تحول سلامت و توزیع و فعالیت 10 هزار پزشک در مناطق محروم، روستایی و مرزی را از موفقیت های بزرگ دولت دانست و گفت: واردات دارو نیز نسبت به سال 92 ، 350 میلیون دلار کاهش یافته است.
وی مهمترین چالش حوزه درمان را مطالبات معوقه بیمارستان ها و دیگر گروه های پزشکی از وزارت بهداشت و درمان و بشرکت های بیمه دانست و افزود: این مایه شرمندگی است مطالبات داروخانه ها، تجهیزات پزشکی باید بر اساس قانون پراخت می شد که بی پاسخ مانده است.

** طب سنتی میراث ملی ما است 
وزیر بهداشت با اشاره به این که طب سنتی فرصتی مناسب و میراث ملی ما است، گفت: این حوزه را خوب ساماندهی نکردیم. اگر درست طب سنتی را ساماندهی و شناسنامه دار کنیم، می تواند کمک بزرگی برای سلامت کشور باشد.
وی اظهار کرد که بخش عمده ای از درمان ما، از این طریق می باشد و چندین قرن است که مردم به این موضوع اعتقاد دارند و روز به روز هم تعداد استفاده کنندگان آن بیشتر می شود.
هاشمی ادامه داد: فرهنگ، اعنقاد و باور مردم را نمی توان تغییر داد و شخصا اعتقاد دارم که طب سنتی میراث ملی است.
وزیر بهداشت به برخی از اعتراضات در خصوص راه اندازی داروخانه های گیاهی اشاره کرد و گفت: معتقد هستم به جای این که تصمیم احساسی بگیرید باید عمیق تر به این موضوع نگاه کنید.
وی بر لزوم بهره گیری از نظرات دست اندرکاران و انجمن های داروسازی در این زمینه تاکید کرد و گفت: در جلسات کارشناسی بابد از نظرات و پیشنهادهای سازنده این افراد بهره کافی را برد. 
هاشمی همچنین به لزوم ساماندهی عطاری ها اشاره کرد و گفت: دربلندمدت باید عطاری ها ساماندهی شوند. این کار به حداکثر 2 تا 3 دهه زمان نیاز دارد و یک مقداری هم کسانی که در رشته طب سنتی تحصیل می کنند، باید واقع بین باشند.

** با دولتی شدن داروخانه ها مخالف هستیم
وی با بیان این که با دولتی شدن داروخانه ها مخالف هستیم، گفت: اداره دولت در این حوزه ثمربخش نیست و پرهزینه و بدون سود هم می باشد. 
وزیر بهداشت بر لزوم تداوم فعالیت سالم و مناسب داروخانه ها تاکید کرد و افزود: علاوه بر موضوع تعرفه در ابن حوزه، ارتقای اقتصاد داروخانه باید مورد توجه جدی قرار گیرد. این سبک اداره داروخانه ها، اقتصادی نیست و باید آن را تغییر داد.
هاشمی با اشاره به این که توزیع داروهای گران قیمت نباید در انحصار تعداد محدود داروخانه باشد، گفت: با توجه به رفتار بیمه ها، معوقات طولانی و گران بودن قیمت این گونه داروها، داروخانه ها استقبال چندانی از این موضوع نکردند و در حال حاضر بیش از 20 داروخانه مجوز توزیع این داروها را دارند.
وی به راه اندازی کلنیک های ویژه در کشور اشاره کرد و گفت: برای نظام ارجاع به حدود شش هزار و 500 مطب پزشکی در سراسر کشور در قالب این کلنیک ها نیاز داریم .
هاشمی به فعالیت خانه ها و پایگاه های بهداشت و مراکز جامع سلامت اشاره کرد و گفت: وقتی پزشک عمومی بیمار را به پزشک تخصصی ارجاع می دهد این کلنیک ها باید پاسخگوی مردم باشد.
وزیر بهداشت با اشاره به این که اجازه گسترش داروخانه های دولتی صادر نشده است، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی باید در تاسیس داروخانه در کلینیک های ویژه مشارکت جدی داشته باشند.

** جامعه داروسازان نقش بی بدلیلی در نظام سلامت دارند 
وی همچنین اظهارکرد: جامعه داروسازان همانند سایر ارگان ها نقش بی بدلیلی در نظام سلامت کشور دارند. حدود 20 هزار داروساز داریم که بخش عمده ای از زنجیر خدمت را تشکیل می دهند.
هاشمی به نقش مهم جامعه داروسازان در تولید داروها اشاره کرد و افزود: سهم داروساز در تولید علم بی نظیر است. در طرح تحول سلامت هم داروسازان نقش ویژه ای داشته اند.
وی به اقتصاد مقاومتی در این حوزه اشاره کرد و گفت: داروسازها از سال ها پیش وارد این عرصه شدند و در این حوزه نقش آفرین بودند. داروسازان در بسیاری از حوزه های علمی اعم از داخلی و بین المللی، رتبه های ممتاز را کسب کرده اند.
وزیر بهداشت اظهار کرد: 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود که این موضوع نشان دهنده وارد شدن داروسازان به عرصه اقتصاد مقاومتی است.
وی در خصوص تعرفه خدمات دارویی هم گفت: هرچند شما از این تعرفه راضی نیستند، اما باید کاری کنیم به اصل این موضوع خدشه ای وارد نشود و سپس به تدریج به حق خود دست پیدا کنید.
هاشمی ادامه داد: در شروع کار این دولت 8 نفر در کشور جزو برترین دانشمندان جهان بودند و اکنون با توجه به آمار گزارش شده، این عدد به 36 نفر رسیده که 50 درصد آنها داروساز هستند و این موضوع یکی از افتخارات بزرگ این دولت است.
وریر بهداشت اظهار امیدواری کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اصلاحیه بودجه ارسالی از سوی دولت رای دهند تا از این مسیر بتوانیم 8 هزار میلیارد بدهی به بیمه ها و داروسازان را پرداخت کنیم.

** بیش از نیمی ازگردش مالی صنعت دارویی در بخش دولتی 
رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در مراسم افتتاحیه گفت: بیش از 50 درصد گردش مالی صنعت دارو در بخش دولتی صورت می پذیرد و این باعث آسیب جدی به بخش خصوصی و ورشکستگی بسیاری از داروسازان شده است. 
علیرضا زالی اظهار کرد: صنعت داروسازی و داروخانه داری ماهیت خصوصی دارد. سایه سنگین داروخانه های دولتی واقعا اقتصاد داروهانه های ما را از پا درآورده است. 
وی با اشاره به اینکه حدد 12 هزار داروخانه خصوصی در اقصی نقاط کشور داریم ، افزود: اگر قرار است بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرد باید شاهد تقلیل داروخانه های دولتی باشیم که به نظر می رسد اینطور نیست. 
زالی با اشاره به اینکه مشکلات داروسازان فراوان است، گفت: داروسازان از گروه های آسیت پذیر در نظام سلامت هستند که در سال های اخیر جایگاه واقعی آنان به درستی درک نشده است. 
رییس سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد که برخی از نگاه های سنتی ، قدیمی و منسوج شده، هنوز نسبت به داروسازی در اذهان برخی ها وجود دارد. 
وی گفت: ما در سازمان نظام پزشکی اعتقاد داریم که داروساز باید به عنوان یک مشاور و همراه در کنار پزشک برای ارتقای نظام سلامت و کیفیت درمان حضور داشته باشد، به خصوص اینکه معمولاً نخبگان علمی در رشته داروسازی تحصیل می کنند و نباید نقش آنها را در سلامت جامعه نادیده گرفت. 
رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت توجه به مشکلات اقتصادی داروسازان و ضرورت بازنگری در قوانین مربوط به آن گفت: یکی از مهمترین مشکلات امروز داروسازان، اقتصاد داروخانه است، همچنین که نیاز است سیستم قیمت گذاری منطقی طراحی شود.
پانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران با محور درد و درمان های آن با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشک و دو هزار داروساز در سالن همایش های رازی آغاز شد. این کنگره از 3 تا 5 برپاست و برای شرکت کنندگان 18 امتیاز بازآموزی دارد. 
به گزارش ایرنا از سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران،طی این سه روز برگزاری حدود 35 نفر از دانشمندان و پژوهشگزان سرشناس کشور اطلاعات اخرین دستاوردهای خود را در زمینه درد ارائه خواهند کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل