کتاب آمار آموزش عالی ایران ۱۴۰۰-۱۳۹۹ منتشر شد

کتاب «آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹» در ۶ فصل و شامل آمار ثبت‌نام شدگان، دانشجویان و دانش‌آموختگان راهی بازار نشر شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از موسسه پژوهش و آموزش عالی، در هر فصل این کتاب به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است. این کتاب در فصل اول تا فصل سوم آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و غیره را گرد آورده است.

فصل چهارم کتاب شامل آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت و وابستگی به تصویر کشیده شده است. همچنین در فصل پنجم کتاب آمار کارکنان غیر آموزشی گرد آمده که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت و وابستگی، ارائه شده است. فصل ششم و آخر کتاب، روند رشد برخی اقلام آماری در دوره ده ساله را بررسی کرده است.

جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور است که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستند و در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند.

همچنین در این کتاب، تعاریف و مفاهیم استاندارد مصوب کمیته آمار بخشی علوم تحقیقات و فناوری ملاک عمل بوده است. این کتاب به همت گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه در ۲۰۱ صفحه، تدوین و چاپ شده است.

موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در راستای راه اندازی شبکه متخصصان آموزش عالی شماع اولین گردهمایی آینده‌پژوهان آموزش عالی را یکشنبه (۲۷ آذر) برگزار می‌کند. در ابن گردهمایی مهم ترین کلان‌روندها در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی که در آینده دانشگاه ها، نظام آموزش عالی و علم و فناوری ایران اثر گذارند و مهم ترین مشخصه های دانشگاه ها و نظام آموزش عالی آینده در سیاست‌گذاری، مدیریت، برنامه ریزی، ارزیابی و اثربخشی اجتماعی با حضور صاحب‌نظران این عرصه بررسی می‌شود.

موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی به عنوان یک سازمان مستقل در جهت همکاری و همفکری با وزارت علوم و آموزش عالی در سال ۱۳۴۸ پس از طی مراحل قانونی تاسیس شد، اما با سال ها فعالیت در سال ۱۳۶۰ منحل شد. همزمان با طراحی برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تدوین برنامه بخش آموزش عالی و تحقیقات، کمبود مطالعات و تحقیقات و اطلاعات مستند علمی و نیروی انسانی متخصص، با تجربه، کاردان و آشنا به امر برنامه ریزی توسعه در آموزش عالی محسوس بود، پس از بررسی های کارشناسی پیشنهاد شد موسسه ای با نام موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاسیس شود. اساسنامه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در تاریخ ۱۳۶۹/۱۲/۲۵ توسط شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید.

این موسسه از سال ۱۳۷۰ با امکانات مرکز آمار و برنامه ریزی آموزشی شروع به کار کرد و با گذشت مدت زمانی در حدود ۲ سال، سرانجام تشکیلات و نمودار سازمانی آن در تاریخ ۱۳۷۲/۵/۱۲ به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اکنون هفت گروه پژوهشی به نام‌های اقتصاد آموزش عالی و بررسی نیروهای انسانی، برنامه ریزی آموزش عالی، پژوهش‌های آماری و فناوری اطلاعات، مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، مطالعات مدیریت آموزش عالی، نوآوری آموزشی و درسی، آینده پژوهی و نظریه پردازی در آموزش عالی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا