نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش نویس نحوه نابودی ایستگاه فضایی بین المللی تهیه شد

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده توسط شرکای اداره کننده ایستگاه فضایی بین المللی، قرار است این ایستگاه تا پایان دهه فعلی میلادی از مدار زمین خارج شده و پس از سوختن در مدار زمین، به طور کنترل شده در اقیانوس فرود آید.

به گزارش سیناپرس، ناسا و آژانس فضایی روسیه به عنوان اصلی ترین شرکای اداره کننده ایستگاه بین المللی فضایی، نقش مهمی در مدیریت و اداره این مرکز علمی مستقر در مدار زمین دارند. تقریبا تمامی راکت های اعزامی به مدار زمین که فضانوردان و تجهیزات مورد نیاز را به ایستگاه فضایی منتقل می کنند نیز توسط ایالات متحده و روسیه اعزام شده و به همین دلیل نقش این دو کشور در خارج کردن ایستگاه فضایی از مدار بسیار با اهمیت است.

روز گذشته آژانس فضایی روسیه خبر داد: به طور مشترک با شرکای آمریکایی خود پیش نویس سند فنی در مورد خارج کردن ایستگاه فضایی بین المللی از مدار  را تهیه کرده اند.

سخنگوی آژانس فضایی روسیه در این رابطه گفت: مدتی پیش، ما به طور مشترک با همکاران آمریکایی خود پیش ‌نویس اسناد فنی را برای خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی از مدار را تهیه کردیم. البته بهتر است بگوییم نکات فنی خارج کردن از مدار، توسط کارشناسان دو کشور بررسی شد.

از جمله، موارد بسیار مهم مندرج در این پیش نویس، سند استفاده از فضاپیمای باربری ارتقا یافته روسیه است. با این حال، سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده آمریکا به آژانس فضایی روسیه در مورد مناقصه ای برای توسعه یک یدک کش ویژه برای کنترل و مدیریت سقوط ایستگاه فضایی بین المللی اطلاع داده است.

به گزارش سیناپرس، سخنگوی آژانس فضایی روسیه در این رابطه تصریح کرد: سناریوهای مختلفی برای خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌ المللی از مدار وجود دارد که شامل قابلیت ‌های فنی هر دو طرف می ‌شود. این سناریو ها در حال بررسی بوده و فارغ از منازعات سیاسی،  بحث‌ ها و گفتگو های تخصصی فنی و کاری مربوط به مدیریت ایستگاه بین ‌المللی در حال انجام است.

آژانس فضایی روسیه در این رابطه به طور رسمی اعلام کرد:جنبه های حقوقی و مالی این همکاری نیز در حال بررسی است. باید توجه داشت، هنوز هیچ تصمیم رسمی برای خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۱  توسط کشورهایی که ایستگاه را اداره می ‌کنند، اتخاذ نشده است.

در اواخر آوریل، بیل نلسون، رئیس ناسا، در مصاحبه ای به رویترز گفت: انتظار دارد همکاری روسیه و ایالات متحده در پروژه ایستگاه بین المللی فضایی تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد.

به گزارش سیناپرس، پروژه ایستگاه بین المللی فضایی شامل ۱۴ کشور، یعنی کانادا، ژاپن، روسیه، و ایالات متحده و همچنین ۱۰ عضو آژانس فضایی اروپا یعنی بلژیک، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، آلمان، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و سوئیس است.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل