ایران در جایگاه دوم دنیا به لحاظ رشد کمیت علم

به گزارش روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) در تاریخ دوم شهریور 1395و مقایسه کمیت تولید علم 25 کشور دنیا که بیشترین کمیت تولید علم را در سال های 2014 و 2015 میلادی تولید کرده اند، نشان می دهند که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ رشد کمیت تولید علم در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014 میلادی با یک پله صعود به جایگاه دوم دنیا دست یافت. 
دهقانی اظهار داشت: آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، کانادا، هند، استرالیا، اسپانیا، کره جنوبی، برزیل، هلند، روسیه، سوئیس، ترکیه، لهستان، ایران، سوئد، تایوان، بلژیک، دانمارک، اسکاتلند و اتریش، 25 کشور جهان هستند که بیشترین میزان کمیت تولید علم را دارند.
سرپرست ISC گفت: ایران در سال 2014 میلادی تعداد 31 هزار و 931 مدرک در معتبرترین مجلات دنیا منتشر کرد که این رقم در سال 2015 میلادی به 35 هزار و 616 مورد رسید. ارقام در پایگاه های استنادی به صورت مرتب روزآمد می شوند اما با اطلاعات سال های گذشته نسبت به سال های جاری تغییرات کمتری دارند.
دهقانی دلیل این امر را تاخیر در انتشار و نمایه سازی مدارک در این پایگاه ها عنوان کرد و گفت: اطلاعات سال 2016 میلادی در پایگاه های استنادی هنوز تکمیل نشده است و اطلاعات سال 2015 میلادی نیز همچنان در حال تکمیل است. 
وی افزود: اطلاعات استخراج شده در تاریخ دوم شهریور ماه 1395 از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014 میلادی حدود 11.5% (یازده و نیم درصد) رشد داشته که بعد از روسیه بالاترین میزان رشد کمیت تولید علم در دنیا را تجربه کرده است. روسیه با یک رشد حدود 18% در رتبه نخست دنیا از لحاظ رشد کمیت تولید علم قرار دارد. 
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: بعد از ایران، کشورهای برزیل، استرالیا، لهستان و ترکیه بیشترین میزان رشد کمیت تولید علم در سطح بین المللی را داشته اند. این کشورها بین 9 تا 11 درصد رشد را تجربه کرده اند.
دهقانی گفت: هر چند انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین المللی نشان از قدرت علمی اعضای هیات علمی کشور دارد، اما بر اساس سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد توسعه علمی است. 
وی تاکید کرد: لذا توجه به سایر ارکان تولید علم شامل دیپلماسی علمی، کیفیت تولیدات علمی و اثرگذاری فناورانه و نوآورانه از عوامل بسیار با اهمیتی هستند که نباید نادیده انگاشته شوند. به هر ترتیب مهمترین مسئله حال حاضر کشور هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای جامعه است.
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا