نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن ب ث ژ، با چهره ای متفاوت

داده های اولیه حاکی از آن است که واکسن باسیلوس کالمته-گوئرین می تواند اثر محافظتی در برابر آلزایمر داشته باشد.

به گزارش سیناپرس همدان، واکسن  Bacillus Calmette-Guérin (BCG)، که از سل جلوگیری می کند، اثرات مفید متعددی دارد و در حال حاضر یک درمان توصیه شده برای سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی است. در یک مطالعه جدید که توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) و بیمارستان بریگام و زنان (BWH) انجام شد، درمان با واکسن BCG با کاهش خطر بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط بود. یافته ها در JAMA Network Open منتشر شده است.

اگرچه تحقیقات قبلی ارتباط بین واکسن BCG و کاهش خطر زوال عقل را نشان داده است، مطالعات بر اساس اندازه، طراحی مطالعه یا روش های تحلیلی محدود بودند. برای انجام یک مطالعه قوی تر، مارک واینبرگ، استاد روانپزشکی در MGH، همراه با نویسندگان اول، کالین ماگدامو، و عفان ظفر، نویسنده ارشد سودشنا داس، و همکارانش 6467 فرد را تا 15 سال پس از تشخیص بیماری سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی تحت نظر قرار دادند.

این گروه شامل 3388 بیمار بود که تحت درمان با واکسن BCG و 3079 بیمار که به عنوان گروه کنترل عمل کردند، با عواملی مانند سن، جنس و بیماری مطابقت داشتند.

در طی پیگیری، 202 بیمار در گروه واکسن BCG و 262 بیمار در گروه کنترل به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط مبتلا شدند. بروز 8.8 در 1000 نفر در سال و 12.1 در 1000 نفر در سال در گروه های مربوطه بود.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که درمان با واکسن BCG با 20 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط است. ارتباط محافظتی در بیماران 70 ساله یا بالاتر بیشتر بود. علاوه بر این، در طول پیگیری، 751 بیمار در گروه واکسن BCG و 973 بیمار در گروه کنترل فوت کردند. بنابراین، درمان با واکسن BCG با 25 درصد خطر مرگ کمتر همراه بود.

واینبرگ می‌گوید: واکسنی مانند BCG، اگر اثربخشی آن ثابت شود، نمونه‌ای عالی از راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه و مبتنی بر سلامت جمعیت برای بیماری ویرانگری مانند بیماری آلزایمر است. ما تمرکز خود را به سمت مطالعه مزایای بالقوه واکسیناسیون BCG در افراد مسن در کارآزمایی‌های بالینی مرتبط با بیماری آلزایمر معطوف می‌کنیم.

اگر یک ارتباط علت و معلولی در این رویکرد پیدا شود، درک مکانیسم های درگیر مهم خواهد بود. واینبرگ و همکارانش خاطرنشان کردند که اثرات واکسن BCG بر سیستم ایمنی ممکن است با کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر مرتبط باشد.

منبع: JAMA Network Open

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل