تولد دوباره در 90 سالگی

این کتاب ارزشمند توسط محمد علیزاده (موسس باشگاه فیزیک آریان پژوه) و با همکاری استاد اسفندیار معتمدی (رئیس سابق اتحادیه معلمان فیزیک ایران) بازنویسی و بازآفرینی، و با حمایت مالی استاد یحیی دهقانی (مدیرعامل موسسه فرهنگی آموزشی مبتکران) در 10 هزار نسخه تکثیر و با همكاری انجمن ترويج علم ايران، اتحاديه معلمان فيزيك ايران و نيز پايگاه كشوري علوم تجربي از ابتدای شهریور ماه امسال به صورت رایگان بین معلمین فیزیک و علوم تجربی سراسر کشور توزیع میشود.

«هدیه سال نو» نخستین کتاب آموزشی تالیف شده ایرانی، در زمینه آزمایشهای علمی، و شامل 112 آزمایش‌ فیزیک و شیمی است که توسط استاد احمد آرام در اسفند سال 1304 تألیف کرده‌است.

استاد احمد آرام در 7 فروردین 1283در محلهٔ چاله‌میدان تهران متولد شد. پس از پایان تحصیلات متوسطه از دارالفنون، در سال 1304 به تدریس فیزیک و شیمی پرداخت. او متوجه شد که درس‌های تجربی بصورت نظری و بدون فعالیت آزمایشگاهی تدریس می‌شود. ایشان برای جبران این خلا در آموزش علوم تجربی به ابتکار جدیدی دست زد و کتابی با عنوان "هدیه سال نو – مجموعه تجربیات فیزیکی و شیمیایی" تالیف و منتشر کرد و آن را به صورت رایگان به دانش آموزانش هدیه کرد.

استاد احمد آرام روز 14 فروردین 1377 درگذشت. وی در سال 1382 به عنوان چهره‌ ماندگار ایران برگزیده شد.

بازنویسی و تجدید چاپ:

بازنویسی این اثر از اوایل سال 94 و از روی نسخه اصلی کتاب با قدمتی 90 ساله که توسط استاد اسفندیار معتمدی در اختیار باشگاه فیزیک قرار گرفت، آغاز شد. در بازنویسی این اثر تلاش شد تا ضمن حفظ اصالت اثر و و وفاداری به متن اصلی، نوع نگارش و اصطلاحات بکار رفته در کتاب تا حد ممکن برای استفاده نسل جدید روان و قابل فهم تر شود.

علاوه بر این در بسیاری از صفحات کتاب برای توضیح بیشتر و کرابردی تر آزمایشات مطرح شده، توضیحات زیادی به صورت پانویس به کتاب اضافه شده.

از آنجایی که تصاویر کتاب بخشی از اصالت این اثر به حساب می‌آید، همان تصاویر در بازنویسی کتاب استفاده شده، که البته در اکثر موارد کاملا گویای شیوه انجام آزمایش می‌باشد، اما به منظور رفع هرگونه ابهام و نیز توضیح بیشتر و کاملتر شیوه انجام آزمایشها، تمامی 112 آزمایش مطرح شده در کتاب، به زودی فیلم برداری شده و به صورت کاملا رایگان در پایگاه اینترنتی باشگاه فیزیک قابل مشاهده و دانلود می‌باشد.

پس از اتمام بازنویسی اولیه، متن بازنویسی شده در اختیار استاد معتمدی قرار گرفت و ایشان ضمن مطالعه دقیق کتاب و اعمال اصلاحات لازم در متن، در قالب مقدمه‌ای در خصوص زندگانی استاد احمد آرام و خدمات ارزشمندشان به کشور، مطالب ارزشمندی به ابتدای کتاب افزودند.

پس از تکمیل بازنویسی، فایل PDF این اثر ارزشمند برای نخستین بار در تاریخ جمعه 14 اسفند 1394 که دقیقا مصادف با روز تولد 90 سالگی کتاب بود، به صورت رایگان در اینترنت منتشر شد.

پس از انتشار نسخه دیجیتالی این کتاب، برای چاپ کتاب و توزیع رایگان آن بین معلمین فیزیک و علوم کشور، با موسسات و سازمان‌های مختلف مذاکراتی صورت گرفت و در نهایت استاد یحیی دهقانی با روی باز از این طرح استقبال کردند و حامی چاپ 10 هزار نسخه از این کتاب ارزشمند شدند.

اهداف بازنویسی و تجدید چاپ:

تجدید چاپ کتاب استاد احمد آرام از جهات مختلفی بسیار حائز اهمیت بود که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– این کتاب، علاوه بر اینکه از نظر اصالت و بُعد تاریخی اولین کتاب آموزش آزمایشگاهی علوم تجربی است که در ایران تالیف شده،نمونه و الگوی بسیار خوبی از یک معلم دلسوز و مروج واقعی علم را به نمایش می گذارد که در 90 سال قبل برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزانش اقدام به تالیف این کتاب کرده و پس از انتشار، آن را به صورت رایگان به دانش آموزانش هدیه کرده است. بنابراین هدف از تجدید چاپ این اثر ارزشمند علاوه بر تقدیر و تجلیل از این استاد بزرگ و حرکت ارزشمندشان، ترویج اندیشه ایشان در بین معلمین کشور می‌باشد.

– در این کتاب ارزشمند، 112 آزمایش علمی در زمینه‌های فیزیک و شیمی شرح داده شده است و با اینکه تالیف کتاب در 90 سال قبل انجام شده است، همچنان این آزمایشات با سرفصل‌های آموزش علوم و فیزیک مدارس کاملا مطابقت دارد و به همین دلیل یک منبع بسیار عالی و کاربردی برای معلمین فیزیک و علوم کشور خواهد بود بالاخص که در بازنویسی این اثر، مطالب و شرح‌های زیادی به کتاب اضافه شده تا برای استفاده معلمین امروز کاربردی‌تر باشد.

– اکثر معلمین به خاطر دو مساله کم بود زمان کلاس درسی و نیز کم بود بودجه خرید تجهیزات آزمایشگاهی، امکان اجرای آزمایشات علمی را در کلاس درس ندارند، اما در این کتاب 112 آزمایش بسیار جذاب شرح داده شده است که با ساده‌ترین وسایل و به سادگی قابل اجراست و به همین جهت، توزیع رایگان این کتاب بین معلمین کشور می‌تواند باعث افزایش استفاده از آزمایشات جذاب علمی در هنگام تدریس شود.

شیوه توزیع کتاب:

از ابتدای شهریورماه، همزمان با کنفرانس ملی آموزش فیزیک ایران در جوار بارگاه امام رضا (ع) توزیع تمامی این 10 هزار جلد کتاب، بین معلمین فیزیک و علوم سراسر کشور به صورت رایگان آغاز می‌گردد و طبق هماهنگی انجام شده با اتحادیه معلمان فیزیک ایران و نیز پایگاه کشوری علوم تجربی، از طریق ارسال کتابها به سرگروه های هریک از استانهای کشور، مطابق با میزان درخواستی هر سرگروه، در کل کشور توزیع می‌شود.

لذا معلمین فیزیک و علوم تجربی سراسر کشور جهت دریافت رایگان این کتاب ارزشمند تنها کافی است درخواست خود را با سرگروه شهرستان خود مطرح یا فایل PDF این کتاب ارزشمند را به صورت " رایگان" از سایت باشگاه فیزیک آریان پژوه دریافت نمایند.