نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت دارو از ژن عامل تلخ کننده خیار

محققان چینی از کشف ژن عامل تلخی در خیار خبر دادند. آن ها اعلام کردند که این گیاه، بومی کشور هندوستان بوده و زمانی که اجداد هندیان از آن استفاده می کردند، به شدت تلخ بوده است و در اثر کاشت و مصرف به یک گیاه اهلی تبدیل شده و از تلخی آن کاسته شده است.

می توان گفت که شدت تلخی به وسیله دو ژن تعویض کننده خوب، کنترل می شود که ممکن است این ژنها در برگ یا میوه وجود داشته باشند همانند گیاه خاراگوش (wormwood) که برگ های بسیار تلخی دارد. Bl ژن تلخی در برگ و Bt ژن تلخی در میوه را نشان می دهد.

دکتر هوانگ سانون از آکادمی علوم کشاورزی چین و سرپرست این تیم تحقیقاتی، اعلام کرد که خیار در هند به عنوان یک عامل مسهل مورد استفاده قرار می گرفته است و هندیان با کشت و مصرف زیاد آن را اهلی کرده اند. هوانگ در ادامه توضیح داد که خیاری که امروزه کاشت شده و مصرف می شود، خوشمزه است و تلخی آن تنها در انتهای خیار احساس می شود. قابل توجه است که شرایط کمبود آب، وضعیت دمای زیاد سرد یا زیاد گرم، باعث می شود که تلخی در این میوه شدت پیدا کند.

در این پژوهش ها، محققان به تجزیه و تحلیل ژنومی و بیوشیمیایی 115 ردیف مختلف خیار پرداختند تا بتوانند مراحل و مسیر اهلی شدن این میوه و دلیل از بین رفتن تلخی آن را کشف کنند. در این بررسی ها آن ها قادر به شناسایی نه ژن در ساختار گیاهان خانواده کدوها (Cucurbitacin) شدند که تلخی را در خیار ایجاد می کند و این ویژگی می تواند بر دو ژن دیگر که از تعویض آن نه ژن در تولید ترکیبات مورد نظر ایجاد می شود، اثر بگذارد.

دکتر هوانگ در این رابطه می گوید : می توان گفت که شدت تلخی به وسیله دو ژن تعویض کننده خوب، کنترل می شود که ممکن است این ژنها در برگ یا میوه وجود داشته باشند همانند گیاه خاراگوش (wormwood) که برگ های بسیار تلخی دارد. Bl ژن تلخی در برگ و Bt ژن تلخی در میوه را نشان می دهد.

پژوهشگران در این تحقیقات علاوه بر کشف ژن تلخی در خیار ، جهش در ژن  Bt که باعث شده است گیاه خیار اهلی شود و از تلخی آن کاسته شود ، را نیز پیدا کردند . قابل توجه است که این جهش حتی در شرایط کمبود آب ، وضعیت دما زیاد سرد یا زیاد گرم  که باعث می شود خیار تلخ تر شود ، نیز ممکن است رخ دهد. 

بر اساس این پژوهش ها ، ژن Cucurbitacins  که از گیاهان وحشی در برابر شکارچیان محافظت می کند ،  قادر به از بین بردن و یا ممانعت از رشد سلول های سرطانی نیز هست.

بنا به اعتقاد هوانگ، این دانش جدید و پژوهش های انجام گرفته می تواند در تولیدات بیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد تا بر مبنای آن  داروهای ضد تومور و ضد سرطان ساخته شو د.

این کشف جدید حاصل پژوهش های انجام شده محققان دانشگاه کشاورزی نانجینگ (NanjingAgricultural)، دانشگاه کشاورزی هونان (Hunan Agricultural) ، آکادمی علوم کشاورزی هونان (Hunan Academy of Agricultural Sciences) و آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) و با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه های ایالات متحده امریکا ، ژاپن و هلند بوده است.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله علوم ایالات متحده امریکا یا U.S. journal of  Science  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل