نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توسعه پایدار؛ محصول توجه به محیط زیست، مسائل اجتماعی و اقتصادی است

سینا

محمدحسن اسدی شهردار کلانشهر شیراز گفت: اگر بخواهیم به توسعه پایدار برسیم باید به محیط زیست، مسائل اجتماعی و مسائل اقتصادی توجه خاص داشته باشیم که در یک هم گرایی، ما را به توسعه پایدار می رسانند.

به گزارش سینا پرس فارس، محمدحسن اسدی شهردار کلانشهر شیراز در نخستین همایش ملی تکنیک های توسعه پایدار در مدیریت و مهندسی با اشاره به اینکه توسعه پایدار به معنای توسعه‌ای است که نیازهای کنونی را برآورده کند، بدون اینکه توانایی‌های نسل‌های آینده را برای رفع نیازهای‌شان به خطر اندازد، افزود: یکی از ارکان بسیار مهم توسعه پایدار، محیط زیست است. توجه به مسایل زیست محیطی در سطح جهان، امروز به ویژه در کشورهای پیشرفته، صنعتی و در حال توسعه از اهمیت بسزایی برخوردار است، بطوری که در تولید وسایل پر مصرف موضوع حفظ محیط زیست لحاظ می‌شود و در راستای حفظ محیط زیست، تفکیک زباله از مبدأ به‌عنوان یک فاکتور مهم شهروندی است. شاید دور از تصور باشد که در کشوری مثل ژاپن سطل زباله و پاکبان وجود نداشته باشد.

وی خاطر نشان شد: اگر بخواهیم به توسعه پایدار برسیم باید به محیط زیست همچون مسائل اجتماعی و مسائل اقتصادی توجه خاص داشته باشیم که در یک هم گرایی، ما را به توسعه پایدار می رسانند.

اسدی به اهمیت تاب آوری و ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامه‌دار و توانایی در بازیابی در مسائل مختلف اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سیل‌ها ما شاهد از بین رفتن جان مردم هستیم یا با بروز زلزله به دلیل مقاوم‌نبودن ساخت‌وسازها و عدم رعایت مسائل فنی ساختمان شاهد تحمیل خسارت‌های فراوان هستیم. زمانی که بارندگی متوسط منجر به آب گرفتگی بسیاری از خانه های جنوب شهر میشود و شهرداری باید اسکان موقت فراهم کند و دچار مشکل می شویم، چگونه در برابر زلزله، سیل و … تاب خواهیم آورد؟

این مقام ارشد مدیریت شهری کلان شهر شیراز گفت: امروز می طلبد با بهره گیری از ظرفیت علمی نخبگان، دانشگاهیان، سازمان نظام مهندسی و مدیریت شهری در ساخت‌‌وسازهای شهر، قوانین و استانداردها و آیین‌نامه‌های تنظیم ملی مقررات را رعایت کنیم تا تاب‌آوری در بحران‌ها را افزایش دهیم.

اسدی تأکيد کرد: رویکرد شورای اسلامی شهر و شهرداری، اهمیت به مدیریت بحران است و در حال تأمین تجهیزات و آموزش به‌عنوان عنصری برای کاهش خسارت‌ها در بحرانها هستیم.

اسدی پدافند غیرعامل و آموزش را بسیار مهم خواند و گفت: زمان در مدیریت بحران بسیار مهم است و وظیفه مدیریت شهری، آموزش تاب‌آوری و توسعه اجتماعی است.

وی در پایان یکی از وظایف نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شوراها را امیدآفرینی ذکر و تصریح کرد: این موضوع از طریق کم کردن دغدغه‌ها صورت می‌گیرد و شهرداری شیراز در تلاش است تا با آموزش‌، خسارت‌های احتمالی بروز بحران را کمتر کند.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل