نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازسازی حیوانات ۷۰۰ میلیون ساله توسط دانشمندان

دانشمندان در مطالعات جدید خود موفق شدند؛ اولین حیوانی را که روی زمین ظاهر شده است شناسایی و تصویر آن را بازسازی کنند. این موجود را می توان نیای مشترک بسیاری از موجودات جهان دانست که ۷۰۰ سال پیش زندگی می کرده است.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان منجر به شناسایی موجودی عجیب و غریب شبیه چتر دریایی شد که ۷۰۰ میلیون سال پیش زندگی می کرده و نیای مشترک اسفنج ها، حشرات، کوسه ها و انسان ها محسوب می شود.

دانیل رخسار، پژوهشگر این تیم مطالعاتی و استاد دانشگاه  کالیفرنیا – برکلی، در این رابطه می گوید:‌ جدیدترین جد مشترک همه حیوانات احتمالاً ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون سال پیش می زیسته است. متاسفانه چون آن ها حیوانات نرم بدن بودند و فسیل مستقیمی از خود به جای نگذاشتند سخت است که بدانیم ظاهرشان به چه شکلی بوده اما ما می توانیم از مقایسه بین حیوانات زنده برای یادگیری در مورد اجداد مشترک خود استفاده کنیم.

برای بیش از یک قرن، زیست ‌شناسان به این فکر کرده ‌اند که اولین حیوانات در زمانی که بیش از نیم میلیارد سال پیش در اقیانوس‌ های باستانی ظهور کردند چگونه بودند. برای یافتن پاسخ قطعی، یک تیم بین المللی رشته هایی از کروموزوم موجودات مختلف را بررسی کردند.  بررسی های انجام شده نشان داد که کتنوفورها (Ctenophore) اولین موجوداتی بودند که از درخت تکامل حیوانات منشعب شدند.

کتنوفورها یا ژله های شانه ای امروزه در سراسر اقیانوس از قطب ها تا استوا و از سطح تا اعماق دریا زندگی می کنند. بررسی های انجام شده نشان می دهد: به دنبال کتنوفورها ، اسفنج ها و سپس تمام حیوانات دیگر، از جمله دودمان منتهی به انسان ظاهر شدند. البته این موضوجود را نمی توان نخستیم موجود زنده جهان تلقی کرد زیرا زندگی تک سلولی ساده تقریباً چهار میلیارد سال پیش آغاز شده بود.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که اکثر موجودات امروزی از جمله انسان، کرم، مگس، نرم تنان، ستاره های دریایی و سایر مهره داران دارای ویژگی های مشترکی مانند سر با مغز متمرکز، سیستم گوارشی که از دهان تا مقعد می رود، ماهیچه ها و اندام های مشابهی را دارند. این ویژگی ها قبلاً در زمان انفجار کامبرین در حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش تکامل یافته و تنوع قابل توجهی از حیوانات را نشان داد.

با این حال، حیواناتی مانند چتر دریایی، شقایق های دریایی، اسفنج ها و کتنوفورها ، طرح های بدنی ساده تری دارند. آنها ممکن است فاقد مغز، سیستم عصبی یا ماهیچه های مشخصی باشند، اما هنوز هم علائم بارز زندگی حیوانی  مانند رشد چند سلولی از یک تخمک بارور شده را دارند. به این ترتیب و با کمک مطالعه ژنتیکی این مجموعه از حیوانات، محققان برای نخستین بار تصویر جد مشترک گروه وسیعی از موجودات را ترسیم کردند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل