نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اعتراض به تبعیض جنسیتی و نژادی شدید در مطالعات علمی آمریکا

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: اگرچه تعداد زنان و افراد غیرسفید پوست فعال در تحقیقات پزشکی دانشگاهی و زیست شناسی ایالات متحده طی دهه های گذشته همچنان در حال افزایش است، اما با این حال هنوز نسبت دریافت جایزه در رویدادهای مهم علمی مانند جایزه لاسکر توسط زنان و مردان غیر سفید پوست در طول بیش از ۷۰ سال گذشته تغییری نکرده است.

به گزارش سیناپرس، گزارش های علمی نشان می دهد:در طول هفت دهه گذشته تنها یک زن غیرسفید پوست جایزه علمی لاسکر را دریافت کرده است. این موضوع در حالی است که محققان می گویند با توجه به تعداد روزافزون دانشمندان واجد شرایط با پیشینه های مختلف، تطبیق این نتایج با واقعیت های علمی دشوار است و آنها خواستار شفافیت بیشتر در مورد فرآیند انتخاب برگزیدگان و اهدای جوایز علمی هستند.

جایزه معتبر لاسکر، که اغلب به عنوان نوبل آمریکایی شناخته می شود، از سال ۱۹۴۵ هر ساله به افرادی اعطا می شود که کمک های مهمی به حوزه پزشکی یا بهداشت عمومی کرده اند.

از سال ۲۰۱۴، بنیاد لاسکر به طور علنی بر اهمیت تنوع، برابری، و شمول همه محققان تاکید کرده و از زنان در علم و پزشکی حمایت کرده است. با این حال، مطالعاتی که نسبت زنان را در میان دریافت کنندگان جوایز معتبر ارزیابی می کند، نشان می دهد که زنان و مردان غیر سفید پوست در میان برندگان جایزه نوبل و دریافت کنندگان جوایز مختلف تحقیقاتی بین المللی کمتر حضور دارند.

به همین دلیل تیمی از پژوهشگران با هدف بررسی این موضوع که آیا نابرابری های جنسیتی و نژادی در بین دریافت کنندگان جایزه لاسکر وجود دارد یا خیر، توزیع این جوایز را در بین جنسیت و گروه های قومی بررسی و برندگان جایزه لاسکر از سال ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۲ را تقسیم بندی کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد: از بین ۳۹۷ دریافت کننده جایزه لاسکر از سال ۱۹۴۶ تا کنون، 92.2٪ (۳۶۶ از ۳۹۷ نفر) مرد و تنها  7.8٪ (۳۱ نفر) زن بوده و ۳۸۰ نفر از مجموع کل این افراد را سفید پوستان تشکیل داده اند.

به گزارش سیناپرس، آن ها همچنین دریافتند:نسبت زنان دریافت کننده جایزه بین دهه اول شروع این رویداد و شرایط فعلی تغییر قابل توجهی نداشته است و از سال ۲۰۱۴ تا امروز نیز نزدیک ۸۷ درصد جوایز لاسکر به مردان سفیدپوست اعطا شده است.

گفتنی است این تحقیقات یک مطالعه مشاهده ‌ای است، بنابراین نمی ‌تواند علت تبعیض فوق را تعیین کند، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی The BMJ منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل