نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اسکن سه بعدی تایتانیک در بستر دریا

کشتی تایتانیک یکی از مشهورترین کشتی های غرق شده در اقیانوس است که داستان ها و روایات متعددی در مورد آن وجود دارد. به تازگی و برای نخستین بار بقایای این کشتی توسط تیمی از محققین به طور کامل و طی بزرگترین پروژه اسکن زیر آب در تاریخ به طور کامل مشاهده شده است.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان با کمک روش های جدید  نقشه برداری از اعماق دریا موفق به ترسیم تصاویر سه بعدی تایتانیک شدند. این محققان امیدوارند که اسکن سه ‌بعدی این کشتی غرق شده بتواند جزئیات بیشتری را در مورد سفر سرنوشت ‌ساز کشتی تایتانیک در سراسر اقیانوس اطلس در یک قرن پیش را نشان دهد.

محققان با ترسیم یک مدل سه ‌بعدی کامل از این کشتی با استفاده از داده‌ های جمع ‌آوری ‌شده توسط دو زیردریایی  به نام ‌های رومئو و ژولیت در طول یک سفر شش هفته ‌ای در محل غرق ‌شدن تایتانیک در اقیانوس اطلس شمالی در حال مطالعه دقیق تر این کشتی هستند. 

در مجموع، این ماموریت ۱۶ ترابایت داده از بقایایی تایتانیک را در عمق ۳ هزار و ۸۰۰ متری زیر آب جمع آوری کرد. محققان این پروژه ، عملیات انجام شده را بسیار مهم توصیف کرده و معتقدند؛این اسکن می تواند درک ما از فاجعه تایتانیک را بهبود بخشیده و اطلاعات جدید در اختیارمان قرار دهد.

بر اساس گزارش های رسمی، این کشتی مسافربری لوکس پس از برخورد با کوه یخ در اولین سفر خود از ساوتهمپتون انگلیس به نیویورک در آوریل ۱۹۱۲ میلادی غرق شده و بیش از ۱۵۰۰ نفر طی این فاجعه کشته شدند.

محققان می گویند: این مطالعه بدون آسیب و دستکاری لاشه کشتی انجام شده و هیچ تماس فیزیکی با بقایای تایتانیک صورت نگرفت.به گزارش سیناپرس، عملیات فوق توسط شرکت نقشه برداری اعماق دریا Magellan Ltd انجام شده و مجموعه  آتلانتیک پروداکشنز در حال ساخت مستندی در مورد این پروژه است.

گفتنی است زیردریایی‌ هایی که برای اسکن تایتانیک مورد استفاده قرار گرفتند، از راه دور و توسط یک کشتی تخصصی کنترل می ‌شدند. محققان بیش از ۲۰۰ ساعت صرف بررسی لاشه کشتی در اعماق اقیانوس اطلس کرده و بیش از ۷۰۰ هزار تصویر برای ایجاد اسکن نهایی از این منطقه گرفتند.

گرهارد سیفرت سرپرست این تیم پژوهشی در رابطه با عملیات فوق الذکر گفت که تیم تحقیقاتی آن ها اجازه نداشت به چیزی دست بزند و طی این مطالعه، بقایای تایتانیک هیچ آسیبی ندید. چالش مهمی که پیش روی ما قرار داشت، این بود که باید هر سانتی‌ متر مربع را ترسیم می کردیم و بسیاری از بخش های کشتی زیر لایه های گل و لای قرار داشت که این موضوع کار ما را دشوار می کرد.

این تصاویر نشان می‌دهد: سمت عقب و عرشه کشتی تایتانیک شکسته و از هم جدا شده و سپس توسط آوار احاطه شده است. لازم به ذکر است که این تصاویر حتی کوچک‌ ترین جزئیات بقایای تایتانیک را مانند شماره سریال روی یکی از ملخ‌ ها نشان می‌دهد.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که لاشه تایتانیک دچار آسیب دیدگی جدی شده و در حال نابودی است و این مطالعات می تواند کمک کند دقیقا مشخص شود چه اتفاقی در هنگام برخورد با صخره یخی برای این کشتی مشهور افتاده بود.

به گزارش سیناپرس، این کشتی غرق شده از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ در فاصله ۶۵۰ کیلومتری سواحل کانادا کشف شد، همواره مورد توجه قرار داشته  و تاکنون  محققان هرگز نتوانسته بودند از آن نقشه کاملی ترسیم کرده و جزئیات  کشتی را به طور کامل ثبت کنند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: abc.net

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل