نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت آسان و کم هزینه نسل آینده شیشه های هوشمند انعطاف پذیر

به تازگی گروهی از محققان حاضر در دانشگاه تگزاس موفق به تولید ماده هوشمند و انعطاف پذیری شده اند که می تواند با استفاده از بار الکتریکی بسیار ضعیفی تغییر رنگ داده و تیره و روشن بشود. تا کنون کاربری های اصلی ای که برای این ماده تعریف شده است، استفاده از آن در فرایند ساخت شیشه جلوی اتوموبیل ها و پنجره های منازل است زیرا این شیشه با کارایی و هزینه بسیار کم می تواند رنگ خود را کنترل کرده و بر روی دمای اتاق تاثیر بگذارد. به این ترتیب انرژی مصرف شده برای فرایند گرمایش و سرمایش محیط هایی که این نوع از شیشه در فرایند تولید پنجره های آن به کار رفته است کاهش چشمگیری روبرو می شود.

این ماده جدید در واقع یک جامد آمورف بوده که از اکسید نیوبیم متراکم تشکیل شده است. ساختار این ماده از دیگر مواد مشابه کم چگالی تر بوده و به همین دلیل انعطاف پذیر تر است و همچنین مصرف انرژی آن نیز بسیار کم تر است.

ماده یاد شده که به واسطه دلیا میلیرون (Delia Milliron) و همکارانش در دانشگاه تگزاس ایجاد شده است در واقع به دلیل کاربری های جدیدی که برای آن تعریف شده است با پنل های کریستال مایع و شیشه های خودروی الکتروکرومیک تفاوت دارد. این ماده جدید در واقع یک جامد آمورف بوده که از اکسید نیوبیم متراکم تشکیل شده است. ساختار این ماده از دیگر مواد مشابه کم چگالی تر بوده و به همین دلیل انعطاف پذیر تر است و همچنین مصرف انرژی آن نیز بسیار کم تر است.

این ماده بر خلاف دیگر مواد مشابه که تنها بر روی شیشه ها قابل استفاده بودند، می تواند بر روی پلاستیک نیز اعمال شده و ویژگی های خود را حفظ کند و در عین حال نیز مقرون به صرفه تر باشد. بر اساس نظر متخصصان، یکی از کاربری های دیگر این ماده ساخته شده می تواند در فرایند تولید عینک های آفتابی هوشمند باشد.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل