نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اینترنت باعث نابودی دنیای کودکان می شود

هرچند ابزارهای دیجیتالی مانند تلفن همراه باعث آشنایی بیشتر کودکان با دنیای جدید می شود و سطح آگاهی کودکان را افزایش می دهد، اما به اعتقاد متخصصان استفاده زیاد و کنترل نشده از وسایل دیجیتالی باعث ایجاد مشکلات روانی و جسمانی در کودکان می شود.

به گزارش سیناپرس، امروزه بسیاری از فعالیت های آموزشی و سرگرم کننده کودکان توسط ابزارهای دیجیتالی مانند تلفن همراه، تبلت و رایانه صورت می گیرد. هرچند استفاده از این ابزارها سطح آگاهی کودکان را افزایش می دهند و آنها را با دنیای جدیدی آشنا می کنند اما به اعتقاد متخصصان اگر این ابزارها به صورت مکرر و کنترل نشده استفاده شوند، مشکلات روانی و جسمانی از قبیل کاهش فعالیت بدنی و چاقی، افزایش مشکلات بینایی، ایجاد درد و ناراحتی عضلانی- اسکلتی، اضطراب اجتماعی و افسردگی، کاهش هوش هیجانی، عدم رشد عاطفی و افزایش پرخاشگری، اختلالات خواب و بیماری های مزمن مانند سرطان برای کودکان ایجاد می کنند.

دکتر شاهین آخوندزاده، روانپزشک و رئیس بیمارستان روزبه در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: تاثیر منفی ابزارهای دیجیتالی مانند گوشی های همراه بیشتر از اثرات مثبت آن بر کودکان است. استفاده از این ابزار منجر به اعتیاد کودکان به گوشی هوشمند می شود. همچنین در خواب آنها نیز اختلال ایجاد می کند و شیوع اختلالات روانپزشکی را هم در آنها افزایش می دهد.

به گفته وی، متاسفانه در دوران کرونا به علت آموزش های مجازی، استفاده از گوشی های هوشمند در بین کودکان افزایش یافت و دسترسی راحت تری به کودکان داده شد.

استاد گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: والدین برای پیشگیری از عوارض ناشی از استفاده تلفن همراه باید محدودیتی برای کودکان شان اعمال کنند. علاوه بر وضع قوانین از سوی والدین، تمامی آموزش ها نیز باید حضوری باشد تا دسترسی کودکان به تلفن همراه کمتر شود.

وی به دیگر پیامدهای استفاده از تلفن های همراه برای کودکان اشاره کرد و اظهارداشت: استفاده آزادانه از برخی از مطالب اینترنت برای تمامی گروه های سنی مناسب نیست از اینرو باید والدین محدودیت هایی برای دسترسی کودکان ایجاد کنند. کودکان باید تنها در یک حوزه به برخی از مطالب دسترسی داشته باشند. گاهی حاکمیت نیز استفاده برخی از مطالب را برای گروه سنی کودکان و نوجوانان محدود می کند. باید هر دو محدودیت برای گروه سنی کودک و نوجوان وجود داشته باشد.

آخوندزاده یادآورشد: البته استفاده بیش از حد و کنترل نشده از تلفن همراه نه تنها برای کودکان و نوجوانان بلکه برای تمامی انسان ها به ویژه زنان باردار مضر است. استفاده از تلفن همراه از ساعت 12 شب به بعد برای تمامی انسان ها ضرر دارد زیرا امواج موبایل و پرتو نور آبی آن، سیکل خواب را بهم می زند بنابراین بهتر است شب ها هنگام خواب، هیچ موبایلی در اتاق خواب نباشد.

چگونه استفاده کودک از تلفن همراه را محدود کنیم؟

به گزارش سیناپرس، در ادامه با راهکارهایی آشنا می شوید که از طریق آنها می توانید استفاده کودک از تلفن همراه را محدود کنید:

1- زمان مشخصی را برای استفاده از تلفن همراه مشخص کنید.

2- به او گوشزد کنید در صورت درست استفاده نادرست، موبایل را از او می گیرید.

3- رسانه های اجتماعی فرزند خود را کنترل کنید.

4- استفاده از تلفن همراه را در اواخر شب و در حین فعالیت های خانوادگی ممنوع کنید.

5- برای شارژ تلفن همراه، هزینه اینترنت و خرید بازی محدودیت تعیین کنید.

6- تنظیمات سرچ گوگل برای کودکان را قفل کودک کنید؛ مرورگر خودتون را باز کنید و مطلبی را سرچ کنید. اکنون روی تنظیمات مرورگر کروم بزنید. در بخش تنظیمات گزینه Safe Search Filter ، روی گزینه Hide explicit results ضربه بزنید تا منابع و سایت های که مشکل اخلاق یا محتوای نامناسب دارند، دیگر به شما نمایش داده نشوند!

7- دسترسی کودکان تان به اینترنت را محدود کنید؛ اگر گوشی آیفون دارید، به قسمت تنظیمات گوشی و Screen Time  بروید. وارد بخش Content & Privacy Restrictions و پس از آن Content Restrictions شوید. در این مرحله باید پسوردی برای گوشی داشته باشید که کودک نتواند تنظیمات گوشی را دستکاری کند. اکنون می توانید در بخش Apps برای نرم افزارهای روی گوشی محدودیت و رده سنی تنظیم کنید. با فعال شدن این قابلیت نرم افزار هایی مانند اینستاگرام که محدودیت سنی دارند دیگر در گوشی شما نمایش داده نمی شوند.

پس از آنکه کار کودک تان با گوشی به اتمام رسید می توانید دوباره تنظیمات گوشی را به حالت عادی برگردانید. اما اگر گوشی اندروید دارید، برای فعال کردن چنین قابلیتی باید واردPlay Store  شوید و پس از آن روی اکانت کاربری خودتان کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات کاربری خودتان یا فرزندتان شوید. با استفاده از گزینهFamily  می توانید تمامی نرم افزارها را متناسب با رده سنی کودک تان فیلتر کنید. در بخشFamily  گزینهParental Controls  را انتخاب و پسورد خودتان را وارد کنید. در بخش  Apps & Games نیز رده سنی وارد کنید تا نرم افزاری که مناسب فرزند شما نیست حتی برای دانلود هم نمایش داده نشود. این بخش قابلیت این مساله را دارد که بازی ها را نیز با این روش کنترل کند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل