آسمان 2 ماه ندارد

چند سالی است شایعه هایی در فضای مجازی دست به دست می شود مبنی بر اینکه دریکی از شب های هفته اول شهریور دو ماه در آسمان دیده می شود یا دراین شب سیاره مریخ به بالاترین درجه درخشش می رسد یا این اتفاق هر 1200 سال یک بار می افتد و هیچ انسان زنده ای بار دیگر بخت دیدن این اتفاق را نخواهد داشت.

مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:ماه همسایه زمین و به طور میانگین 380 هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد و هیچ جرم آسمانی دیگری به ابعاد ماه یا دیگر ابعاد در چنین فاصله ای از زمین قرار نگرفته است که برای ساکنین زمین به صورت کروی یا دایره ای شکل دیده شود.
وی ادامه داد:سیاره سرخ 'بهرام ' یا همان مریخ معروف هر دو سال و نیم ، یک بار در همسایگی زمین قرار می گیرد و به کمترین فاصله از زمین می رسد که به این وضعیت 'مقابله ' می گویند.
عتیقی افزود:با توجه به نحوه قرارگیری مدار مریخ نسبت به مدار زمین، این مدارها در بخشی به هم بسیار نزدیک می شوند که به مقابله هایی که تقریبا در این بخش رخ می دهد مقابله مطلوب می گویند.
وی گفت: مقابله های مطلوب هر 15 تا 17 سال یک بار رخ می دهد و آخرین مقابله مطلوب سیاره سرخ ششم شهریور 1382 رخ داد.
عتیقی خاطرنشان کرد: امسال اگر سیاره بهرام را در مقابله بدانیم، نمی توانیم این گونه اعلام کنیم که دو ماه در آسمان دیده می شود و علت را نزدیکی سیاره سرخ با زمین بیان کنیم.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سیاره سرخ در کمترین فاصله خود با زمین بیش از 56 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و با توجه به قطر این سیاره که شش هزار و 760 کیلومتر است نمی توان متوقع بود این جرم را از درون دوربین های قدرتمند دوچشمی یا تلسکوپ های آماتوری به اندازه ماه رصد کرد.
عتیقی گفت: در مقابله مطلوب تنها رنگ سرخ سیاره مریخ به سمت نارنجی و زرد گرایش پیدا می کند و باز در آن شرایط نیزمریخ به صورت یک جرم ستاره مانند در آسمان دیده می شود که با دوربین دو چشمی قدرتمند یا تلسکوپ های آماتوری به صورت یک دایره بسیار کوچک و غیر قابل مقایسه با ماه دیده می شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر جلوگیری از انتشار چنین اخبار غیر علمی، خاطر نشان کرد: در این مورد اطلاع رسانی مناسب ضروری است زیرا با انتشار گزارش واخبار درست باید به شایعه ها پاسخ مناسب داد تا رویدادهای آسمانی به صورت صحیح و علمی به مردم منتقل شود.